Érdemes minél korábban segítséget kérni
Annak ellenére, hogy az elmúlt 50 évben jelentős előrelépések történtek a világ számos országában az autizmushoz köthető kutatások terén, az autizmust még mindig számos félreértés, sztereotípia kíséri, melyek megterhelik az érintettek és környezetük mindennapjait. Emiatt a gyermekek körüli feladatok ellátása otthon már a korai időkben nehézkessé válhat, illetve a kicsik megítélése a szociális környezetében negatív lehet, miközben sérül a gyermek önértékelése és sem ő, sem a szülő nem érti, hogy „mi a gond a gyerekkel”. Azonban az autizmus-spektrumzavar esetében is igaz, hogy minél korábban ismerjük fel, és kezdjük el a megfelelő speciális terápiát vagy kezelést, annál hatékonyabb lesz a segítségnyújtás, ami jelentősen javíthatja a spektrumon mozgó gyerekek és felnőttek életminőségét. A korai felismerésnek köszönhetően és a rendelkezésünkre álló ismeretek birtokában olyan eszközök érhetők el a szülők, illetve az érintett gyermekek és felnőttek számára, melyek jelentősen megkönnyíthetik a beilleszkedést az óvodába, iskolába és a munkahelyre, emellett gördülékenyebbé tehetik a mindennapokat.
Április – az autizmus spektrumzavar hónapja
Dr. Bernard Rimland, amerikai pszichológus kezdeményezésére 1970 óta április az autizmus-spektrumzavar hónapja, a téma aktualitását azonban más is indokolja: a KSH adatai szerint az elmúlt valamivel több mint 10 év alatt közel megháromszorozódott az autizmus- spektrumzavarral élő gyermekek, fiatalok és felnőttek száma hazánkban.
Nem csak az autizmussal élő gyermekek számára fontos a minőségi mese
Bizonyos mesék túl sok ingerrel rendelkeznek, például hanghatásokkal, gyors vágásokkal vagy fényeffektekkel, ami túlstimulációhoz vezethet – nem csak az autista gyermekek esetében. Akár stresszt vagy feszültséget okozhatnak. Fontos, hogy a gyermekek számukra megfelelően kiválasztott és ellenőrzött meséket nézzenek, amelyek segítenek nekik szórakozni, tanulni és fejlődni, miközben minimalizálják a túlstimulációt és az esetleges negatív hatásokat.
Milyen a jó gyermekmese?
A JimJamen futó mesék nem összehasonlíthatók ezekkel a terápiás eszközökkel, azonban jó példát mutatnak az elfogadásra. Az autizmus gyakran érinti a beszédkészséget, okozhat bizonyos ingerekre való érzékenységet, ami miatt a JimJamen látható, a korosztály szókincsének megfelelő, nem vibráló, könnyen követhető mesék közül az autizmus-spektrumzavarral élő gyermekek és szüleik is bátran szemezgethetnek.
Lassú és strukturált történetek: az olyan mesék, amelyek története lassan halad és jól strukturált, segíthetnek a gyermekeknek követni és feldolgozni a cselekményt.
Egyszerű és konkrét kommunikáció: a mese karaktereinek egyszerű és közvetlen kommunikációja segíthet a gyermekeknek a megfelelő üzenet átadásában.
Szociális készségeket fejlesztő mesehősök: Egy barátságos, hűséges, együttműködő, befogadó mesehős minden gyermek számára fontos lehet, ám az autizmussal élő gyermekek számára különösen hasznos szerepet tölthet be, hiszen segíthet az érzelmek felismerésében és az emberi kapcsolatok fejlesztésében.
Kipper évek óta barátja a gyermekeknek
A csatorna meséi minden gyermek számára mankó az elfogadásban: a látottak interakcióra, beszélgetésre ösztönöznek; céljuk, hogy a kicsik bátran, biztonságos környezetben fel merjék tenni a szülőknek a látottak kapcsán eszükbe jutó kérdéseket. Erről tesz tanúbizonyságot a csatornán évek óta futó Kipper. A JimJam olyan szempontból is figyelembe veszi a spektrumon élő gyermekek igényeit, hogy szülői jelzésre évek óta ugyanabban az időpontban tartja műsoron a gazdag fantáziával rendelkező kiskutya történetét.
A mesék segíthetnek egy befogadó szemlélet kialakításában
A másság – amilyen az autizmus is – megértése és elfogadása fontos társadalmi kérdés, ezért a gyermekeket érdemes minél korábban bevonni ebbe a folyamatba. A meséken keresztül lehetőség adódik arra, hogy a gyermekek megismerjék és megértsék egymás sokféleségét, elfogadóbb felnőttekké váljanak, akik segítő szándékkal fordulnak azok felé, akiknek arra van szüksége.
1. Megértés és empátia fejlesztése: a mesék lehetőséget teremtenek arra, hogy a gyermekek betekintést nyerjenek a világ sokféleségébe és annak hatásaira az emberek életében. Ez segíthet az empátia fejlesztésében és abban, hogy megértsék, más emberek hogyan látják és élik meg a világot.
2. Előítéletek csökkentése: a mássággal kapcsolatos tévhitek és előítéletek sok ember gondolkodásában jelen vannak. A mesék segíthetnek ezeket a tévhiteket lerombolni, lehetőséget adnak a gyermekeknek arra, hogy megértsék, minden egyes ember sajátos képességekkel és élményekkel rendelkezik, ami gazdagítja a világot.
3. Inkluzív közeg kialakítása: a másság elfogadására való nevelés és érzékenyítés hozzájárulhat egy befogadóbb társadalom létrehozásához, ahol az emberek elfogadják és támogatják egymást az egyéni különbségeikben. A mesék segíthetnek abban, hogy a gyermekek már fiatalon megtanulják, hogyan viszonyuljanak tisztelettel és megértéssel egymás felé.
4. Önismeret és önbizalom növelése: a támogató mesék abban is segítik a gyermekeket, hogy saját helyzetüket és képességeiket is jobban megértsék, ezzel növeljék önismeretüket és önbizalmukat.
Bolyhos is segít a másság elfogadásában
A JimJam sorozatok főszereplői közvetve-közvetlenül bizonyítják, hogy különbözőségeik ellenére szerető közegre és támogatásra lelhetnek családjuk, barátaik körében.
Erre jó példa Bolyhos, az ölelnivaló jegesmaci, aki, habár nem jellemzőek rá ezek a jelek, a családjától, közvetlen környezetétől nem is különbözhetne jobban, ugyanis a bocsot egy véletlen folyamán ír farkaskutyák nevelik fel. Eltérő kinézete és viselkedése ellenére családja feltétlen szeretettel és elfogadással fordul felé, akik segítik az életben elkerülhetetlen kihívásokkal szemben is. Bolyhos története példát mutathat a különbözőségek elfogadására
Tudtad?
Az autizmus szimbolikus színe a kék illetve a szivárványszínű végtelen jel, mely az emberek sokszínűségét és az autizmussal élő emberek egyenrangúságát jelképezi, azt, hogy az autizmussal élők is társadalmunk fontos részét képezik.