Korábban már írtunk arról, hogy nap mint nap találkozhatunk személyre szabott hirdetésekkel, különösen a várandósság ideje alatt, amikor a “babacuccokat” árusító cégek reklámjai bukkannak fel újra és újra. Ezek a reklámok már alapból rengeteg feszültséget okozhatnak a terhesség alatt, azonban talán még ennél is fontosabb megemlíteni, hogy önmagában a közösségi média mekkora frusztrációt és szorongást okozhat a kismamák életében.
A várandóssággal összefüggő szorongás a leggyakoribb mentális problémák közé tartozik
Kétségtelen, hogy a várandósság fizikailag és érzelmileg is a legérzékenyebb periódus egy nő életében, éppen ezért ebben az időszakban a nőknél nagy a kockázata a pszichés változások kialakulásának, amelyek akár koraszüléshez, alacsony születési súlyhoz vagy akár szülés utáni depresszióhoz is vezethetnek. Alapvető emberi tulajdonság, hogy félünk az ismeretlentől, ezeket a félelmeinket pedig manapság az internet különböző zugainak felkutatásával próbáljuk orvosolni. (Ami valljuk be, hogy sok esetben csak ront a helyzeten.) A terhesség során rengeteg kérdés és aggodalom merülhet fel bennünk a szüléssel, a baba egészségével, illetve a saját egészségügyi változásainkkal kapcsolatban. Ezek a stresszfaktorok pedig nemcsak a baba, hanem az édesanya egészségét, illetve mentális jólétét is befolyásolhatja.
Egy vizsgálat szerint 50 várandós nő közül 28-an küzdenek szorongással, amelyet főként a szüléstől való félelem, illetve a megjelenésükkel kapcsolatos aggodalmak váltottak ki.
A közösségi média inspirálhat, azonban ezzel együtt a negativitás forrása is lehet
Rengeteg olyan “előtte-utána” fotóval találkozhatunk a közösségi oldalakon, amelyek azt mutatják be, hogy az édesanyáknak hogyan sikerült visszanyerniük a szülés előtti alakjukat. A kutatások szerint azonban ez éppen az ellenkező hatást váltja ki és nagyban befolyásolja nemcsak a várandós, hanem az újdonsült anyukák testképét.
Dr. Lisa Tang a Családi Kapcsolatok és Alkalmazott Táplálkozástudományi Tanszék (FRAN) doktoranduszaként vezette a kutatást. A tanulmányt nem sokkal azután kezdte el, hogy dietetikusként dolgozott egy közösségi klinikán. Egy idő után észrevette, hogy egyre több várandós kismama beszél a fogyás szükségességéről.
Az anyák megosztották egymással érzéseiket azzal kapcsolatban, hogy minél hamarabb szeretnék visszanyerni a terhesség előtti súlyukat. Nyomást éreztek magukon az ésszerűtlen elvárásoknak köszönhetően
– mondja Dr. Lisa Tang a Newsnak.
Dr. Jess Haines egy ausztráliai egyetemen végzett tanulmánya során hasonló megállapításra jutott. Ugyan már korábban is végeztek kutatásokat a különböző magazinok, illetve TV-csatornák hatásaival kapcsolatban, azt viszont senki sem vizsgálta, hogy a közösségi média hogyan alakítja a kismamák, és az édesanyák önképét. Ez azért is meglepő, mert az anyák közel 90 százaléka rendszeres médiafogyasztó.
Testkép- és táplálkozási zavarokhoz vezethet
A kutatócsoport 132 édesanyát vont be, akik a vizsgálat időpontjakor kevesebb, mint hat hónapja adtak életet gyermekeiknek. Az anyukák fele olyan posztokat nézegetett, amelyek főként a testre koncentráltak, míg a másik fele hozzátáplálási tippekért nyitotta meg a közösségi oldalakat.
A két csoport összehasonlították, majd kiderült, hogy azok az anyák, akik a testképre irányuló posztokat görgettek maguk előtt, nagyobb mértékű motivációt éreztek az aktivitásra, ugyanakkor elégedetlenebb voltak a testükkel, sőt… Rosszabb testképről, rosszabb étkezési attitűdökről számoltak be, ráadásul nem volt ritka az sem, hogy szándékosan kevesebbet ettek. Az evéssel kapcsolatos rossz beidegződések azonban az idő előrehaladtával sem múltak.
Egy hónappal később újra felmérték az állapotukat és megdöbbenve tapasztalták, hogy még mindig rossz étkezési mintákról számoltak be, szemben azokkal az édesanyákkal, akik pusztán hozzátáplálási tippeket keresgettek az oldalakon.
„Ez arra utal, hogy a közösségi médiában megjelenő testképpel összekapcsolódó tartalma erőteljesebb hatást gyakorolhatnak az étkezési viselkedésre. Ez aggasztó, tekintve, ha egyszer elkezdődik a rendellenes étkezés, akkor az akár évekig is folytatódhat” – hangsúlyozta a szakember, majd azt is hozzátette, hogy a szülés után körülbelül egy évbe telik mire a testképük visszatér a szülés előtti állapotba.
Ezek a posztok azonban megakadályozhatják ezt a természetes folyamatot és jóval több idő mire az édesanyák komfortosan érzik magukat.
A terhesség igazi “aranybánya” az influenszerek számára
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon hogyan tudjuk távol tartani magunkat ezektől a tartalmaktól, amikor a társadalmunkban a közösségi médiában meghatározott elvárások és sztereotípiák már-már a mindennapjaink részévé váltak. A várandósság ideje alatt ez hatványozottan igaz.
Nem újkeletű dolog, hogy szinte bombaként robban, ha egy-egy híresség bejelenti terhességét, amit a legtöbben előszeretettel dokumentálnak is. Shay Mitchell például 2019-ben egy egész dokumentumsorozatot kiadott, amelyben alaposan dokumentálta várandósságát, beleértve gyermeke születését is. Rengetegen követik ezeket a tartalmakat – pláne, ha egy sztárról, vagy influenszerről van szó –, a baj azonban ott kezdődik, hogy nincsen két egyforma szervezet, várandósság és szülés. Hogyan adhatnak támpontot ezek a csatornák úgy, hogy közben az ember nem hasonlítja akaratlanul is másokhoz magát?
Egy influenszer számára a teherbeesés egy kész “aranybánya”, nemcsak a tartalmi ötletek, hanem a potenciális márkamegkeresések, szponzorációk miatt is. Ennek oka, hogy a leendő és az újdonsült anyukák, valamint azok a nők, akik babával próbálkoznak igyekeznek minden információt magukba szívni a terhességgel kapcsolatosan. A céljuk, hogy segítségre leljenek a végeláthatatlan döntéshozatali folyamatokban és megnyugvást találjanak más édesanyák tapasztalatainak köszönhetően.
A Medium által végzett elemzés szerint a terhességgel kapcsolatos vlogok/blogok 11-szer nagyobb érdeklődést váltottak ki a hagyományos tartalmaknál. Ez alapján érthető, hogy a terhesség dokumentálása miért előnyös az influencerek és tartalomkészítők számára. A kiszélesedett közönség azonban nagyobb felelősséggel is jár.
Legyünk szkeptikusak a tanácsokkal kapcsolatban
Hasonlóan a közösségi médiában található bármely más típusú tartalmakhoz, a várandóssággal kapcsolatos bejegyzések és videók is hordozhatnak magukban negatívumokat. Mivel a testkép összetett, fontos, hogy a tartalomgyártók felelősségteljesen állítsák elő bejegyzéseiket, mi pedig egészséges határokat szabva, figyelmesen fogyasszuk őket.
Fontos hangsúlyozni, hogy természetesen vannak hasznos, informatív tartalmak is, ami által sok pozitívumot nyerhetünk és segít eligazodni az anyaság bizonytalan időszakában, ennek ellenére az is megesett, hogy nem minden tanács volt megalapozott. Ez elsősorban arra vonatkozik, ha egy influenszer orvosi tanácsokkal látja el követőit. Ilyen lehet például a szülés beindítására vonatkozó praktikák, vagy a várandósság alatt végzett gyakorlatok. Még mielőtt bármit kipróbálnánk fontos, hogy mindenképpen forduljunk egy szakemberhez.