nlc.hu
Család
5 dolog, amire a Z generáció már nem költ

5 dolog, amire a Z generáció már nem költ

Sok olyan dolog van, ami az idősebb generáció számára alapvető fontosságúnak számít, míg a fiatalabbak számára könnyen nélkülözhető. Ezen az 5 dolgon spórol a Z generáció.
Z generáció, fotó: iStock

A Z generációról úgy tartják, hogy mindig online, tech-érzékeny, valamint egészség- és környezettudatos. Ez a vásárlási magatartásukban is tükröződik. Sok olyan dolog van, ami a baby boomerek számára drága, a Z generáció számára pedig már rég nem érdekes. 

Most olyan termékeket mutatunk be, amelyekre a fiatalabb generációk, különösen a Z generáció tagjai, már nem költenek pénzt, ellentétben az idősebb, Baby Boomer generációval. ​

5 dolog, amire a Z generáció már nem költ

1.) Lottószelvények: Csökkent a lottózás vonzereje a fiatalabbak körében.

A baby boomerek lényegesen több pénzt költenek lottózásra, mint a fiatalabb generáció. Az Egyesült Királyságban végzett 2022-es felmérése szerint a baby boomerek közül több mint minden harmadik (38 százalék) vásárolt lottószelvényt az előző 12 hónapban. Ezzel szemben a Z generációnak csak egy százaléka vásárolt lottószelvényt ebben az időszakban. „A lottójátékokban való részvétel a 60 éves és idősebb korosztály körében jelentősebb, mint a fiatalabbak körében” – derül ki egy friss németországi felmérésből.

2.) Újságelőfizetés: A Z generáció inkább online forrásokból, mint például blogokból, podcastokból tájékozódik, így kevesebben fizetnek elő hagyományos újságokra.

A fiatalabb generáció információs magatartása a hagyományos médiumoktól az új médiumok felé való elmozdulást mutatja. A PWC könyvvizsgáló cég tanulmánya szerint a 18-24 éves korosztály főként (36 százalék) weboldalakon, podcastokon vagy blogokon keresztül tájékozódik az aktuális eseményekről. A Z generáció számára a közösségi média is fontos szerepet játszik, 32 százalékos részesedéssel.

A hagyományos médiát, például a magazinokat, újságokat, rádiót és televíziót viszont csak a fiatalok 24 százaléka használja információszerzésre. Ehhez képest a 35 év felettiek továbbra is a hagyományos médiát részesítik előnyben. A PWC tanulmánya szerint e korcsoport 44 százaléka számára ezek a médiumok jelentik az első választást a naprakész tájékozódásra.

3.) Kábeltelevízió: A Z generáció a streaming szolgáltatásokra való előfizetést részesíti előnyben.

A streaming szolgáltatások népszerűsége miatt a fiatalok körében visszaesett a kábeltelevízió előfizetések száma.​ A Bango szolgáltató tanulmánya szerint a Z generáció tagjainak negyede (25 százalék) 6 és 10 közötti előfizetéssel rendelkezik. A streaming- és zenei szolgáltatásoktól kezdve a játékszolgáltatókig. A baby boomerek inkább a kábeltévére támaszkodnak: e generáció 87 százalékának 5 vagy annál kevesebb előfizetése van.

4.) Vásárlás a boltban: A Z generáció szívesebben költi a pénzt online vásárlásra.

Egyes szupermarketekben úgynevezett csevegőpénztárak működnek: Ezek olyan pénztárak, ahol a vásárlók nyugodtan fizethetnek és beszélgethetnek a pénztárossal. Célcsoport: Különösen az idősek, akik magányosnak érzik magukat. A MasterCard hitelkártyaszolgáltató tanulmánya szerint az idősebb generáció 55 százaléka „nagy előnyt lát az emberi interakcióban és a személyes kapcsolatteremtésben, amikor az üzletekben vásárol”. Tízből négy 18-29 éves fiatal azonban szintén értékeli ezeket a szempontokat – folytatódik a tanulmány. A fiatalabbak az anonim online vásárlást részesítik előnyben (23 százalék), míg a 60-69 éveseknek csak 6 százaléka.

5.) Saját lakás.

Az 50 év alattiak körében a lakástulajdonlás aránya 2011 és 2022 között több mint 4 százalékponttal, 30,4 százalékra csökkent. Az idősebbek körében ez az arány már csaknem 57 százalék, ami majdnem kétszerese. Ez derül ki az IW Köln gazdaságkutató intézet tanulmányából. A szakértők szerint ennek fő oka, hogy különösen a jelenlegi fiatalabb generáció szenved az ingatlanárak meredek emelkedésétől és a magas saját tőkeigénytől. A tanulmány eredményei szerint tehát nem a Z generáció önkéntes vásárlási döntéséről van szó, hanem piaci kényszerről. Az ingatlanárak mellett a bérleti díj és a megélhetési költségek is magasak. Ezzel összhangban a TikTok-on még egy „no-buy trend” is keringett a 2025-ös évre vonatkozóan: a fiatalok összességében vissza akarják fogni a fogyasztást, és így pénzt akarnak megtakarítani.

Ezek a változások azt mutatják, hogy a fiatalabb generációk eltérő fogyasztási szokásokat alakítanak ki, alkalmazkodva a technológiai fejlődéshez és az új információszerzési lehetőségekhez.

(via)

Kiemelt fotó: illusztráció, iStock

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top