Egészség

Hormonmentes fogamzásgátló

A kutatók áttörésének köszönhetően lehetőség nyílt egy olyan fogamzásgátló tabletta kifejlesztésére, amely nem tartalmaz hormonokat.
 Hormonmentes fogamzásgátló A szex veszélyes üzem

A kutatók a petesejt és a spermium „termékenységi vonzódását” vizsgálták. A kísérletekből kiderült, hogy a petesejt által kibocsátott egyik hormon hívogató üzenetként szolgál a spermium számára, amely ezt követően kevesebb, mint egy másodperc alatt reagál.

A Nature folyóiratban publikált eredmény azt jelenti, hogy lehetőség nyílt olyan hormonmentes fogamzásgátló gyógyszerek kifejlesztésére, amelyek kikapcsolják ezt a jelzést. Ezek az új készítmények végre felválthatják a jelenleg ismert fogamzásgátló tablettát.

A Kaliforniai Egyetemen Polina Lishko és munkatársai egér- és emberi spermiumokon végzett kísérlettel próbálták kimutatni, hogyan észlelik a megtermékenyülésre kész petesejtet. Kiderült, hogy amikor a spermium érintkezik a petesejtet körülvevő sejtek által kibocsátott progeszteron hormonnal, megnő a farkuk ide-oda mozgatását kiváltó elektromos áram erőssége, és farkuk gyorsabban kezd mozogni. A farok gyors ide-oda mozgása teszi lehetővé azt is, hogy a hímivarsejt behatoljon a petesejtbe, ezáltal megtermékenyítse azt.

A biológusok korábban is tudták, hogy a petesejt a párzás folyamata alatt valamilyen kémiai ösztönzést alkalmaz a spermiummal szemben, a kapcsolatot azonban eddig nem sikerült pontosan meghatározni. Ebben a kísérletben sikerült először kimutatni molekuláris szinten, hogyan jelez a petesejt a spermiumnak.

A felfedezésnek köszönhetően lehetőség nyílik olyan hormonmentes fogamzásgátló megoldás kidolgozására, amely megakadályozza, hogy a petesejt ösztönözze a spermiumokat.

A jelenleg elterjedt fogamzásgátló tabletta hormonokkal nyomja el az ovulációt, vagyis a peteérést. Ha ugyanis nincs megtermékenyíthető petesejt, nem alakulhat ki terhesség. Bár az ismert, szájon át alkalmazható fogamzásgátlók elég biztonságosak, mégis növelhetik bizonyos daganatos betegségek és a szív-érrendszeri betegségek kockázatát.

Forrás: medipress