Egészség

Cukorbetegségre is jó a joghurt

Ha szeretnénk elkerülni a kettes típusú cukorbetegség kialakulását, jól tesszük, ha több alacsony zsírtartalmú joghurtot fogyasztunk – állítja egy új brit tanulmány.

A kutatók azt vizsgálták, milyen hatással van az egészségre a savanyított tejtermékek rendszeres fogyasztása, munkájuk során pedig arra jutottak, hogy ha rendszeresen eszünk alacsony zsírtartalmú joghurtot, 28 százalékkal kisebb az esély arra, hogy cukorbetegség alakuljon ki nálunk, mint azoknál az embereknél, akik nem fogyasztanak ebből a tejtermékből. Emellett azt is megállapították, hogy más fermentált (vagyis erjesztett) tejtermékek, például alacsony zsírtartalmú sajtok fogyasztásával is 24 százalékkal csökkenthetjük a diabétesz kialakulási kockázatát.

Mindennap kellene enni

A kutatást végző Cambridge-i Egyetem vezető kutatója, Dr. Nita Forouhi elmondta, lényegesnek tartják, hogy a joghurt fogyasztása beépüljön a mindennapokba, így az egészséges táplálkozás része legyen, mert nagyban képes hozzájárulni egészségünk megőrzéséhez. Azt is hozzátette, ők ugyan nem foglalkoztak közvetlenül a vizsgálat során azzal, hogy melyek a joghurtban található leghasznosabb és legegészségesebb tápanyagok, de korábbi kutatásokból rendelkezésre álló információk alapján felsorolta ezeket. Kiemelte a kalcium, a magnézium, a D-vitamin, a jótékony zsírsavak, a K-vitamin és a probiotikus baktériumok fontosságát, amelyek mind megtalálhatók a tejtermékekben.  

125 gramm kellene

A doktornő arra figyelmeztet, hogy a tanulmány nem bizonyítja az ok-okozati összefüggést, de kiemeli a tejtermékek alcsoportonkénti vizsgálatának fontosságát – míg a korábbi kutatások együtt vizsgálták az összes tejterméket, ez a kutatás most a tejtermékek egyik kisebb csoportjára koncentrált.

A kutatás során 4255 férfi és nő adatait vizsgálták meg, akik között 753-an kettes típusú cukorbetegségben szenvedtek, a többi 3502 embert pedig véletlenszerűen választották ki. A vizsgált emberek étrendjét, valamint az életmódot, oktatási helyzetet, az elhízást és más étkezési szokásokat megfigyelve a kutatók azt állapították meg, hogy a tejtermékek fogyasztása nem függ össze a cukorbetegség kialakulásával. Azoknál azonban, akik alacsony zsírtartalmú termékeket fogyasztottak, például joghurtot vagy túrót, csökkent a cukorbetegség kialakulásának kockázata 24 százalékkal. Amikor pedig a kutatók kifejezetten a joghurtfogyasztást figyelték, megállapították, hogy a rendszeresen joghurtot evők körében 28 százalékkal kisebb a cukorbetegség kialakulásának esélye. Ezek az emberek hetente 4-5 alkalommal fogyasztottak 125 gramm joghurtot. Ha pedig olyan ételek, mint a chips helyett ették a joghurtot, tovább csökkent a betegség kialakulási esélye.
A tanulmány a Diabetologia folyóiratban jelent meg. 

A joghurt azért nem elég

Samantha Heller New York-i klinikai táplálkozási tanácsadó így kommentálta az új tanulmányt: több vizsgálathoz hasonlóan ez a kutatás is az alacsony zsírtartalmú tejtermékek cukorbetegség-csökkentő kockázatáról szól. Ezek a kutatások azt állapították meg, hogy a bélben található mikrobák megléte fontos szerepet játszik a kettes típusú cukorbetegség, valamint a gyulladásos betegségek elkerülésében. Az erjesztett élelmiszerek, például a joghurt, túró, kefir, savanyú káposzta fogyasztásával probiotikus baktériumok jutnak a bélbe, melyek segítik a bél megfelelő működését, ezért érdemes rendszeresen fogyasztani ezeket. Azt azonban meg kell jegyezni, hogy a kettes típusú cukorbetegség kialakulásának elsődleges kockázati tényezője az elhízás és a túlsúly. A rendszeres testmozgás, a változatos, egészséges, főként növényi alapú étrend, valamint az egészséges testsúly elérése járul hozzá leginkább ahhoz, hogy a cukorbetegséget elkerülhessük.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése