Egészség

Új tantárgy jöhet, ha a kormány rábólint az orvosok ötletére

A kötelező egészségtan-oktatás haladéktalan bevezetését kéri a kormánytól a Magyar Orvosi Kamara. Már csak az a kérdés, hogyan tudják majd bepréselni a diákok órarendjébe az újabb órát…

A Magyar Orvosi Kamara nyilvánosságra hozta az egészségügy jelenét és jövőjét illető alapvető kérdésekben a véleményét. A pontok közül egy az oktatást is érintené – már amennyiben a kormány rábólint a kamara kérésére.

„A lakosság egészségtudatosságának és képzettségének hiánya nemcsak veszélyeztető, de jelentős gazdasági terhet is eredményező negatív társadalmi tényező. Ezért haladéktalanul be kell vezetni a kötelező, Nemzeti Alaptantervbe illesztett, felmenő rendszerű egészségtan oktatást, kifejezetten e célra képzett tanárok bevonásával” – írják, és még azt is hozzáteszik, hogy a lépés eredménye évtizedes távon mutatkozik majd meg, és biztosan milliárdos nagyságrendű spórolást eredményez, jelentősen csökkentve az egészségügyre háruló terheket.

Az ötlet kiváló, tényleg jó lenne, ha legalább a leggyakoribb betegségekkel, eljárásokkal tisztában lennének a gyerekek, hiszen ezt felnőttként remekül tudják majd kamatoztatni. Az is hasznos, ha az emberek tisztában vannak azzal, hogy a sürgősségire sürgős esetben megyünk, nem pedig egy hetek óta tartó térdfájással. Döbbenetes eredményeket lehetne elérni, ha lenne valódi egészségtudatosság, prevenció, és még sorolhatnám napestig, mi minden.

diák, iskola, tantárgy, egészségügy

Vannak tárgyak, amiket gond nélkül ki lehet hagyni az órarendből…

Dr. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke azt mondja, hogy 12 éve kérik az egészségtan oktatását a mindenkori kormányzatoktól. Szerinte erre megvannak a megfelelő pedagógus szakemberek is.

Pécsett van egészségtantanár-képzés, vagyis nem kell senkit átképezni, viszont biztosan több helyen is el kell majd indítani ezt a képzést, ha nemzeti programmá válik a tervezetünk. Egy fél generáció múlva már biztosan látható lesz ennek az eredménye, Amerikában már az óvodások is tanulnak elsősegélyt, természetesen a saját szintjükön. Nyilván nem újraélesztést kell tanítani a kicsiknek, hanem az alapoknál kell kezdeni, például hogy lázasan ne sportolj. Amerikában ennek köszönhetően nemrégiben egy fiú megmentette az égő testvérét, mert megtanulta a suliban, hogy földön kell görgetni a bajba jutott társát, így lehet leghatékonyabban eloltani a tüzet. Nekem 5 gyerekem és 3 unokám van, pontosan tudom, mennyire túlterheltek az iskolások, de biztosan lehet találni heti egy vagy fél órát arra, hogy ezeket a dolgokat mégis elsajátítsák, mert valóban fontos

– mondta el a MOK elnöke az NLCafénak.

Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint is jó ötlet az egészségtan, csak egy kicsit másképp.

„Szerintünk ezt nem kell külön órában, külön tanárral oktatni, ahogyan a hon- és népismeretet is remekül lehetne tanítani a történelemóra keretein belül. Az egészségtant is integrálni kellene, mondjuk az osztályfőnöki vagy a testnevelésóra alá, vagy lehetne szakkört is indítani, de más elnevezéssel. Így tanulnának a gyerekek egészségtudatosságot, és több órájuk sem lenne”– mondja Mendrey László.

Pénzügyi nevelés is lesz

Szeptembertől a pénzügyi tudatosságot erősítő feladatok is bekerülnek majd az általános iskola 5. és 6. osztálya számára készült matematika-munkafüzetekbe.  A feladatok célja, hogy a gyerekek a mindennapi döntési helyzetekben tudják alkalmazni a matematikai eszköztárat. Mondjuk a zsebpénz beosztását, a vásárlást a boltban, a családi költségvetés elkészítését.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top