nlc.hu
Egészség

A MÁV magyarázata a klíma nélküli vonatokra

Válaszolt a MÁV, miért kell klíma nélküli vonatokon szenvedni nyáron

A vasúttársaságnak nincs elég forrása arra, hogy több, modern, klímával felszerelt vasúti kocsit beszerezzen.

Ahogy beköszönt a nyári hőség, úgy merül fel minden évben a kérdés: miért kell hőgutát kapni a magyarországi vonatokon? Miért közlekednek még mindig régi, klíma nélküli vasúti kocsik? Tavaly olyan is előfordult, hogy klíma nélküli vonatban rekedtek az utasok, és egy nyílt pályán veszteglő balatoni vonaton gyerekek letten rosszul a hőség miatt. Az Index próbálta kideríteni az okokat.

A MÁV válasza alapján a helyzet viszonylag egyszerű: nincs elég modern, klímával ellátott kocsi, így marad a kevésbé hatásos szellőztetés.

Utasok csomagokkal a fõváros Déli pályaudvarának peronján a MÁV Start Zrt. Keszthely felé induló egyik InterCity (IC-s) vonatának egyik számozott kocsija felé tartanak, ahova a megváltott helyjegyük szól

Utasok csomagokkal a fõváros Déli pályaudvarának peronján 2021 júliusában (Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba)

„A vasúttársaság kocsijainak – ülőhelyre vetítve – 42 százaléka rendelkezik légkondicionáló berendezéssel – válaszolta a lapnak a MÁV. – A korábban beszerzett második generációs InterCity-kocsik légjavító berendezésűek, bizonyos hőmérséklet felett sajnos már kevésbé tudják lehűteni a levegőt. Így az elmúlt években egyre forróbb nyári hőmérséklet miatt alakulhat ki az utazókban az az érzet, hogy a klíma nem megfelelően működik. Az InterCityk jelentős részében ugyanakkor már közlekedik modern, új gyártású IC+ kocsi is, amely hatékony klímaberendezéssel rendelkezik.”

Kiderültek ezek is:

  • A MÁV törekszik arra, hogy az InterCity vonatokon a lehető legtöbb klímás kocsi legyen, mivel az IC-minőségű kocsikban alapszolgáltatás a klíma.
  • A mozdonyvezetők fülkéjének klimatizálása független az utastértől, és a mozdonyvezetői fülkéket folyamatosan ellátják klímaberendezésekkel azokon a járműveken, ahol még nincs.
  • Ha harmadfokú hőségriadót rendelnek el, a MÁV ivóvizet oszt az utasoknak, bár jogszabály ezt nem írja elő.

És hogy mikor lesznek európai állapotok a magyarországi vonatokon? A MÁV az elmúlt évtizedekben kizárólag klímás járműveket vásárolt, illetve gyártott, de a kocsipark egy része nem ilyen. „A flotta megújításának nem az utaskomfort iránti elkötelezettségünk, hanem a rendelkezésre álló források szabnak csak határt” – közölte a MÁV.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top