
![]() |
Kívülről abszolút törpének tűnik a Smart, nem is gondolná az ember, hogy milyen tágas belső vár rá.
A csomagtartó sem foglal sok helyet, körülbelül három kézitáskát helyezhetünk el benne, úgyhogy a nagybevásárlásokat, a rekesz üdítők elszállítását ne a Smartra bízzuk. A kocsikulcsról nyitható csomagtér először az üveg felhajtását teszi lehetővé, majd szükség esetén a reteszek oldása után, lenyitható a csomagtérajtó, amúgy pickupos módra.
Az apró csomagtartó alatt bújik meg a motor, mely a csomagtér aljának felemelésével válik láthatóvá. Nyitogatásával viszont vigyázni kell, mert jócskán felmelegedhet a “motorháztető”.
![]() |
A Smart belső tere nincs túlbonyolítva, nem kell sokat keresgélni a kapcsolók között.
Az elektromos ablakok oldalanként az ajtókról nyílnak egy kis fekete gomb megnyomásával. Nem okoz gondot a túlsó ablak lehúzása sem, mert nem kell igazán messzire hajolnunk.
A tükrök belülről kézzel állíthatóak, a picurka tetőablak viszont motorosan nyitható-zárható. Nyitott tetőnél egy hálós árnyékolót húzhatunk a nyílás elé.
![]() |
![]() |
A belső visszapillantó-tükör és napellenzők formája egyaránt aranyos, de kicsire sikeredtek.
A kerekded belső visszapillantó tükör nem nyújt tökéletes kilátást, annak ellenére, hogy a hátsó szélvédő fél karnyújtásnyira helyezkedik el mögöttünk.
A műszerfalat nem zsúfolták túl különböző műszerekkel, a pillanatnyi sebességen kívül az aktuális sebességfokozatot, a megtett kilométerek számát, a hőfokot és a benzintank állását láthatjuk. Fordulatszámmérő is van néhány kivitelben, amelyet a középkonzol tetejére szerelnek fel.
![]() |
A lábhelyre nem lehet panasz, mert 190 centis magassággal is majdnem kinyújtott lábbal vezethetünk. A fejtér ugyanígy kielégítő, tágasnak hat a belső. A Smart szívét a sebességváltókar mögött elhelyezett gyújtáskapcsolóval elvégzett szokásos manőverekkel kelthetjük életre. Ezt a helyet néhányan szívesen használtuk volna alkarunk pihentetésére két váltás között, de erre a kiálló gömb alakú slusszkulcs nem adott lehetőséget.
A pirinyó dízelmotor aranyosan duruzsol alattunk és várja hogy kihasználjuk a benne rejlő teljesítményt. A hátsó kerekeket egy hatsebességes automatizált szekvenciális váltón keresztül késztethetjük forgó mozgás elérésére. Lejtőn a váltó nem akadályozza meg az elgurulást, viszont a késleltetett fékkioldás ügyesen ellensúlyozza ezt a problémát.
![]() |
Nem szabad finomkodni a gázpedállal, mert enyhe pedálmozdulat és motorbőgés ellenére nem indul meg azonnal a Smart. Különösen igaz ez hátramenetben, ami nagyon megnehezíti az arasznyi távolságok megtételét. Ezzel együtt nem fog sokáig tartani megfelelő méretű parkolóhelyet találni, mivel jóformán egy motorkerékpárnyi helyet foglal az autó.
A Smarttal hossza alig haladja meg agy átlagos személyautó szélességét.
A negyven lóerő ügyes kapcsolgatással körülbelül húsz másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára a Smartot és 135 km/órás végsebességet enged a beépített elektronika miatt. Alacsonyabb sebességig azonban fürgébben gyorsíthatunk és nem fogunk vészesen senkitől sem lemaradni a belvárosi forgalomban.
Az automatizált váltó használható automatikus üzemmódban, de kevés gyakorlás után sokkal simábban és élvezetesebben válthatunk saját kezűleg. Ha nem vesszük el lábunkat gázról akkor a rövid tengelytáv miatt dőlésre hajlamos kisautó erős bólintással adja tudtunkra, hogy magasabb sebességfokozatba kapcsolt.
![]() |
Nagyobb sebességgel való kanyarodáskor régi luxusautókat idéző élményben lehet részünk, ugyanis nem könnyű az ideális íven tartani az autót.
![]() |
Talán a Smart legnagyobb hiányossága az, hogy az apró méretek ellenére nehezen belátható az autó. Különösen nagy holttérrel nehezíti meg a sávváltást, ezért ne hagyatkozzunk kizárólag a tükrökre. További negatívum, hogy az érthetetlenül közvetettre áttételezett kormánnyal kétszer annyit kell dolgozni egy beforduláshoz, mint egy átlagos autóval.
Apró hibái ellenére a Smartok elterjedését leginkább a magas ár fogja megakadályozni, ugyanis a tesztelt dízelért közel három és fél millió forintot kell letennünk az asztalra, ami aránytalanul sok az autó tudásához képest.
Tovább a Mercedes A-160-hoz >>