A Magyarországon egyre bővülő bicikliúthálózat lehetővé teszi, hogy két keréken suhanva ismerjük meg kis hazánkat. A térképeken jelzett bicikliutak minősége azonban sok esetben elmarad az elvárható színvonaltól. A Balaton körül számos helyen elbizonytalanodik a kerékpáros, valóban jó helyen jár-e, a tábla és a térkép is egyértelműen bringautat jelöl, azonban a terep nem emlékeztet még hasonlóra sem. A platánfákkal szegélyezett kerékpárút és a turistáktól hemzsegő járda fúziója alkalmatlan a közlekedésre, a párhuzamos úton pedig személyautók és kamionok dübörögnek, tehát szintén nem a biciklivel túrázók paradicsoma.
A jelenleg kapható kerékpáros térképek és útikönyvek pontos tájékoztatást adnak az ország teljes úthálózatáról, annak minőségéről, feltüntetve a biciklivel is járható részeket. A túra megkezdése előtt érdemes tanulmányozni ezeket a tájékoztatókat, ugyanis egy autóstérkép, vagy egy régi kiadású térkép használata kellemetlen meglepetéseket okozhat. Út volt, nincs; vagy járhatatlan, esetleg csak autóval lehet rajta közlekedni.
Egy hosszabb biciklistúrán a speciális oldaltáskák használata a legelőnyösebb. Pakolásnál ügyelj arra, hogy minden deka számít, főként szembeszél és izzasztó emelkedő esetén, ezért csak a legszükségesebb holmikat csomagoljuk össze. A szerszámokon nem érdemes spórolni, mivel nem fogsz minden sarkon szerelőműhelyt találni. Villáskulcsok, csavarhúzó, gumijavító készlet, pótbelső, pumpa, küllőkulcs, villogó LED-es lámpa a hozzá tartozó pótelemekkel jó, ha van a tarsolyodban.
A hosszabb túra megkezdése előtt tegyünk néhány bemelegítő karikázást. Ekkor felmérhetjük a bicikli állapotát (fékek, gumik, csengő, lámpák) és saját kondíciónkat is. Indulás előtti napokban, a váratlan meghibásodások elkerülése végett, a biciklit ajánlatos szerelővel átnézetni.
A kerékpártúra kiindulási pontját általában vonattal közelítik meg a túrázók. A magyar vasút szabályai szerint, amennyiben a szerelvény nem tartalmaz kerékpárok szállítására kijelölt vagont, csak az utolsó és az első kocsi legvégére szabad biciklit helyezni, abból is csak kettőt, feltéve, ha a kocsi másodosztályú. Tehát jó esetben egy ilyen vonaton maximum négy kerékpár szállítható. Ha pechünk van, és a helyek már foglaltak, csak a kalauz jóindulatára építhetünk, hogy könyörgő tekintetünk hatására szíve meglágyul, és egy „na rakják gyorsan fel” mondattal felpakoltatja a bringákat egy kevésbé forgalmas helyre. Ha az ellenőr nem huny szemet, hiába lobogatjuk bőszen a megvásárolt biciklis menetjegyet, várhatunk a következő vonatra.