Életmód

Ballonnal a levegõben

Az adrenalinszint még a leggyakorlottabb ballonosok vérében is felszökhet, hiszen kormány nélkül, csak tapasztalatukra és olykor a vak szerencsére támaszkodva kell megbirkózniuk a széllel és természettel.





A sportágnak már Magyarországon is több mint két évtizedes hagyománya van, hiszen a technikát már 1977-ben megismerték a hazaiak, 1978-ban felkerült az MHSZ sportágai közé, és már 1978 szeptemberében megejtettük az első nemzetközi találkozót is. A hazai pilóták száma ennek ellenére meglehetősen alacsony: mindössze 150 pilóta van az országban, aki 96 ballonnal repül – már ha az időjárási viszonyok engedik. Ballonozni ugyanis nem lehet akármikor és akárhogyan: kell hozzá türelem és kitartás, na meg pénz, nem is kevés.





Kezdjük az időjárással. Az átlagember azt gondolná, hogy a ballonozás évszaka egybeesik a többi repülősport idényével – azaz a vitorlázórepülés, a sárkányozás és a siklóernyőzés hónapjaival. A bennfentesek azonban tudják, hogy ami ezeknek a sportokban barátja, az a ballon ellensége, ugyanis a termik – ami feltétele az előbb felsorolt sportoknak – megakadályozza, hogy a ballon pilótája irányítottan váltson magasságot – ez pedig könnyen balesethez vezethet (gondoljunk csak a vezetékekre!). A legjobb időszak a ballonozásra az ősz és tavasz közötti időszak, még ha ez hideg is néha.





Milyen egyéb feltételek szükségesek? Ahhoz, hogy valaki egyedül ballonozhasson, természetesen orvosi vizsgálaton és a megfelelő képzéseken is át kell esni. Ha valaki nem akadt fenn az orvosi szűrön, máris pilótajelöltté válik, aki külön oktatótól sajátíthatja el a sport mesterfogásait, amiből természetesen vizsgázni is kell – először házilag, aztán hatóságilag. Ha ez is megvan, máris zsebben a szakszolgálati engedély – de az idáig vezető út csak szavakban rövid, időben kifejezve ez egy-két kiképzéssel eltöltött évet jelent. Persze lehet gyorsabban is, de kevesen bírják a halmozottan borsos költségeket.





A képzés ugyanis 50-60 ezer forintba kerül óránként. Ezen azonban nem gazdagodnak meg a kiképzők, ugyanis egy-egy repülés önköltsége 30-40 ezer forint – egy gázpalack ára 4000 forint körül jár, ami mindössze 40-50 percre elég. Egy óra felszálláshoz két palack kell, ha hozzáadjuk az amortizációt, a követő autóhoz a benzint, máris 40 ezer forintnál járunk. Ha valaki saját ballonra vágyik, igen mélyen a zsebébe kell nyúlnia, mivel a legalacsonyabb árkategóriájú ballon ára is 3 millió forint körül mozog.

Ballontörténelem

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top