|
A résztvevők szerint persze ez a tréningcég hibája, de legyünk őszinték: erőlködhet a tréner, ha a csoport tagjaiban a legkisebb együttműködési szándék sincs meg. Ez persze nem mindig az egyszeri dolgozó hibája – bár a legritkább esetben ismerik el, igen sok múlik a cég vezetőinek hozzáállásán is, azon, hogy mennyire kezeli beosztottait csapatként a mindennapokban. Ha jobban belegondolunk, a csapatépítés a munkahelyen kezdődik, a közös munkával, a közös célokkal, a közös sikerekkel vagy éppen kudarcokkal, amelyek során az egyének egy közösség tagjaivá válnak. Szerencsés esetben nincs is szükség tréningre egy jó csapat kialakulásához, elég a jó főnök, a jó hangulat, a jó légkör, és olyan közösség-összekovácsoló eszközök, mint egymás megajándékozása, a közös sport és még sorolhatnám. Vannak cégek, ahol mindezek a dolgok adottak, és vannak, ahol a cégvezetés egyszer csak azon kapja magát, hogy a dolgozók nem hozzák a kitűzött célokat, “csak” dolgozni járnak be a munkahelyükre, de nem szívvel dolgoznak, így aztán a várt eredmények is elmaradnak.
|
A legtöbben ekkor fordulnak segítségért valamelyik tréningcéghez. Ha azonban azt várják, hogy problémájuk egy csapásra megoldódik, hát keservesen csalódniuk kell: egy csapatépítő tréning nem old meg semmit (vagy legalábbis nagyon keveset). A tréning ugyanis nem elsősegély, csapatot építeni nem lehet három nap alatt. Egy csapat kialakulása hosszú folyamat, aminek hosszát elsősorban az határozza meg, hogy milyen a csapat állapota – azaz hogy milyenek a konfliktusaik, mennyire nyitottak a problémák feltárására és a változtatásokra. Éppen ezért óvakodni kell azoktól a cégektől, akik előzetes vizsgálat nélkül állítják össze a tréning programját – ahhoz ugyanis, hogy valóban a problémás területeket orvosolja a tréning szükség van egy előzetes felmérésre.
|
A csapat állapota határozza meg a tréning típusát és helyszínét is. Csapatépítésre szívesebben alkalmazzák a cégek és maguk a résztvevők is a külső tréningeket, mert a tapasztalat az, hogy belső helyszínen, különösen a megszokott munkahelyen nem lehet elmesélni, hogy mitől is jó egy csapat. És különben is: a csapatépítés nem a mesélésről szól.
Tehát a helyszín legtöbbször külső. Ilyenkor a csapat elutazik valahová, és a természetben, de legalábbis a munkahelytől távol tölt el együtt néhány napot.
Ahhoz, hogy egy ilyen tréningen összekovácsolódjon a csapat, nem elég passzívan együtt lenni, szükség van a tréner segítségére is, aki különböző készségfejlesztő gyakorlatokat ad a résztvevőknek. Az igazán felelős tréningcégek a csapatépítés lezárultával sem engedik el a cég kezét: a program lezárulta után megvizsgálják, hogy a tréning mennyire és hogyan változtatta meg a korábbi helyzetet, azaz: mennyire volt sikeres.
A csapatépítő tréningek árai igen széles sávban mozognak. Az ár kialakításánál a legfőbb tényező a helyszín, az időtartam és a résztvevők száma. Egy egynapos tréning ára 250-700 ezer forint között mozog, de igényektől függően lehet ennél kevesebb is (például belső helyszín esetén) de persze lehet ennek sokszorosa is. Mindehhez még hozzájön az utazás, az étkezés és a szállás költsége is, amit a megrendelő cég áll. Ha még azt is figyelembe vesszük, hogy tanácsadók szerint évente két nagyszabású tréningre van szükség, kiderül, hogy nem kevés összeget kell a HR büdzsében erre a célra elkülöníteni. Ha azonban a tréning valóban hasznos és jó, kétség nem férhet hozzá: megéri.