nlc.hu
Életmód

Az egyedül üdvözítõ három módszer

A kommunikatív módszer valószínûleg ott kezdõdött, amikor az elsõ Amerikába importált rabszolga azt mondta: "én beszélni kicsi angol". Érthetõ, mit akar mondani, de egy nyelvvizsgabiztosnak valószínûleg égnek állna a haja, ha meghallana egy ilyen frappáns mondatot.




A nyelvtanulási módszerek palettája nagyon színes, minden nyelviskola, nyelvtanár más módszerre esküszik, és nagyon nehéz lenne kiválasztani ezek közül a leghatékonyabbat. Minden diák más, mindenki másra esküszik. Évszázadokon keresztül tanítottak halott nyelveket, mint például az ógörögöt vagy a latint, egyfajta magolásos módszerrel, amikor a diákok szóról szóra bevágták a különböző ragozásokat, nyelvtani szerkezeteket, szavakat, szövegeket és néhány év után könnyedén olvasták a klasszikus szerzők műveit. A módszer működött, hiszen a halott nyelv nem változott, nem voltak benne élő nyelvi fordulatok és nem kellett ezeken a nyelveken kommunikálni. A diákok nem mehettek vissza az ókori Rómába, Athénba, hogy anyanyelvi környezetben sajátítsák el a nyelveket. Ez volt az általánosan elfogadott nyelvtanulási módszer a II. világháború végéig, ami azonban mára már elavultnak számít. Manapság a nyelv elsajátításának alapvető feltétele, hogy az ember ne csak olvassa, hanem hallja, és beszélje is az adott nyelvet.





A XX. szd. elején több iskola is elvetette ezt a tradicionális nyelvtanulási módszert, mivel a hangsúly egyre inkább az élő nyelvek elsajátítására helyeződött. Az 1900-as évek elején dolgozták ki az úgynevezett direkt módszert, melynek nem az volt a lényege, hogy a diák anyanyelvére lefordítva pontosan megértse a szavakat és az azokból felépülő mondatokat, hanem hogy közvetlenül az adott nyelven gondolkozzon. A diák úgy sajátítja el a tanulandó nyelvet, mint a gyermek első éveiben az anyanyelvét. A módszer hibája az, hogy a felnőttek, akiket már „megfertőzött” anyanyelvük, nehezen tudnak elvonatkoztatni a fejükben lévő nyelvtani rendszertől – legyen az tudatos vagy tudattalan -, és nem tudják magukba szívni az új nyelv szisztémáját, ahogy a gyerekek teszik.





Az úgynevezett aktív módszer abban különbözik a direkt módszertől, hogy a konzervatív nyelvtanulási metódus elemeit párhuzamosan használja a beszédközpontú nyelvtanulás mellett.

Az elsődleges cél, hogy a diák, ha még hibásan is, de tudjon reagálni a tanár kérdéseire, és emellett a mechanikus nyelvtani feladatokat – melyek rögzítik a nyelv logikai felépítését -, sem hanyagolhatják el.

Egy másik nyelvtanulási forma, a kommunikatív módszer az élethelyzetekre összpontosít. Arra épít, hogy például egy turista adott, tipikus élethelyzetekben meg tudja magát értetni az általa bizonyos szinten elsajátított nyelven. A nyelv szókincsét, élőnyelvi fordulatait tematikusan rendezi, és a diákok ezeket az adott blokkokat tanulják meg, és így biztos, hogy tud kérni, ha mást nem, egy pohár vizet, ha szomjas.

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top