nlc.hu
Életmód
A betegek jogai

A betegek jogai

A harmonikus gyógyító-beteg viszony kényes kérdés, hiszen a két oldal elvárásai néha igencsak különböznek. Megoldhatatlan helyzet azonban nincsen, hiszen nézeteltérés esetén mindig fordulhatunk segítségért, jó tanácsért a rendelõkben és a kórházakban megtalálható betegjogi képviselõhöz.




A jogvédők jelenleg a Betegjogi, Ellátottjogi és Gyermekjogi Közalapítvány munkatársaiként, az egészségügyi szolgáltatóktól függetlenül dolgoznak az ország rendelőiben, kórházaiban és klinikáin. Tevékenységük kiterjed valamennyi egészségügyi szolgáltatóra, az alapellátástól (háziorvosok, fogorvosok) a szakellátáson át (rendelőintézetek) a fekvőbeteg-intézetekig (kórházak, klinikák), mind az állami és önkormányzati, mind pedig az egyházi és magánszolgáltatókra.

A jogvédők nem hatósági szerepkörben járnak el, tevékenységük segítő jellegű. Támogatják a betegeket az egészségügyi dokumentációhoz való hozzájutásban, közreműködnek a panaszok megfogalmazásában, kezdeményezhetik azok kivizsgálását, sőt meghatalmazás alapján, az érintett helyett és nevében panaszt tehetnek. A betegjogi képviselőnek az orvosokhoz és jogászokhoz hasonlóan szigorú titoktartási kötelezettsége van.
Évről évre növekszik azok száma, akik kérdéseikkel, panaszukkal betegjogi képviselőhöz fordulnak. 2004-ben majdnem hétezerötszáz eset került terítékre. A jogász végzettségű dr. Nagy Ferenc budapesti betegjogi képviselő szerint a betegek nem túlérzékenységből, hanem valóságos problémákkal jelentkeznek nála. A tapasztalatok szerint leggyakoribb a tájékoztatáshoz, valamint az emberi méltósághoz, illetve az egészségügyi ellátáshoz való jog sérelme.
– A legtöbb bejelentés a nőgyógyászati és pszichiátriai ellátással kapcsolatos. Sok panasz érkezik az orvosok, nővérek hangvételére, és arra, hogy a betegek úgy érzik, nem biztosítottak megfelelően intim környezetet vizsgálatukhoz. Általában el lehet érni, hogy szót értsenek a felek. Egy példa: a páciens nem volt megelégedve egy drága protézissel, ám orvosa elzárkózott annak kijavításától. Közbenjárásomra végül mindkettejük megelégedésére sikerült megigazítani a műfogsort. Ha kell, megkeressük a kórház vezetőségét, az intézmény fenntartóját, hogy a végére járjunk egy-egy vitának – számol be eredményeiről dr. Nagy Ferenc.

Ha megalapozott a panasz, a kórházak, rendelők vezetői egyre inkább készségesen együttműködő partnerek, és igyekeznek korrigálni a hibát.
– A betegjogi képviselő fontos információs forrása lehet a szolgáltatás színvonalán javítani kívánó intézményvezetőknek – mondja a jogász, aki örömmel tapasztalja, hogy pozitív visszajelzések is érkeznek, és dicsérő szavakat is tolmácsolhat az egészségügyi dolgozóknak.

Ha a betegjogi képviselő sem jár sikerrel, a panaszosnak még mindig van lehetősége igazát keresni. Tanácsért, tájékoztatásért fordulhat a betegek érdekvédelmi szervezeteihez, például a Lánc Szövetséghez, a Szószóló Alapítvány Betegjogi Konzultációs Központjához. Joga van polgári pert indítani a gyógykezelést végző intézmény ellen, ha pedig a gyógykezelésében részt vevő orvos, illetve egészségügyi dolgozó súlyosabb kötelezettségszegésének alapos gyanúja merül fel, büntető feljelentést tehet. A Szószóló Alapítvány honlapja, a www.szoszolo.hu címen további lehetőségeket is kínál a panaszosnak. A beteg az orvos etikai vétségének gyanújával megkeresheti a Magyar Orvosi Kamarát, fordulhat közigazgatási kérelemmel az intézmény felügyeleti szervéhez, illetőleg az Egészségügyi Minisztériumhoz.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top