Életmód

Az edzés úgy hat, mint az inzulin?

A diabétesz ugyan súlyos betegség, mégsem jelenti azt, hogy a sportot el kell felejteni. Sőt, a komoly szövődmények megelőzésének leghatásosabb módszerei a személyre szabott étkezés és a – tervszerűen és felügyelettel végzett – mozgás.

A 2-es típusú cukorbetegség általában idősebb korban lép fel, de napjainkban a legtöbb úgynevezett civilizációs betegséghez hasonlóan egyre fiatalabb korosztály körében, sőt, gyermekeknél is előfordul. A betegség kialakulását a mozgásszegény életmód, túlsúly (különösen a hasi területen jelentkező elhízás), helytelen étrend, öröklött hajlam és a terhesség során mért magasabb vércukor érték nagymértékben elősegíti – tájékoztat dr. Kocsi Anikó, az Oxygen Medical diabetológus szakorvosa.

A 2-es típusú diabétesz lassú lefolyású betegség, a diagnózist hosszú évekkel megelőzheti a szénhidrát-anyagcsere enyhébb zavara. Így fontos, hogy a diabéteszre ne mint önálló betegségre tekintsünk, hiszen megjelenése rendszerint több tényező együttes fennállásának következménye. Az úgynevezett metabolikus x szindróma egy olyan tünetegyüttes, amely egyaránt okoz magas vérzsír, vérnyomás és vércukor értékeket. Éppen ezért a cukorbetegség gyakran jár együtt például magas vérnyomás betegséggel is, így a probléma megelőzéséhez, kezeléséhez is átfogó programra van szükség. Ezen belül két tényezőnek van kiemelt jelenősége: a szűrőprogramoknak és a megfelelő életmód (mozgás, étkezés) kialakításának.

El kell oszlatni a tévhitet

Cukorbetegség esetében a kezelés alapja a megfelelő étrend és a rendszeres, személyre szabott mozgás. A sport és a táplálkozás célja kiegyensúlyozni, ideális szinten tartani a vércukorszintet, megfelelő szénhidrát-bevitellel javítani a szervezet működésén, de az edzéssel megakadályozható a vércukorszint kóros csökkenése, a hipoglikémia, valamint a növekedése, a hiperglikémia is.

Él egy tévhit a cukorbetegek körében, ami miatt szinte egyáltalán nem mernek mozogni, nem ismerik a rendszeres edzés fontosságát a betegség kezelésében. A cukorbetegek számára pedig fontos a mozgás, nem csak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálásának érdekében is. Megfelelően összeállított programmal a szükséges gyógyszerek mennyisége is csökkenthető. A szűrővizsgálatokat követő részletes kivizsgálás alapján lehet összeállítani azt a mozgás- és diétás programot, amelynek segítségével a normálistól eltérő értékeket normalizáljuk. A modern ellátásban a frissen diagnosztizált betegeket, valamint azokat, akinél a rizikótényezők fennállnak, a vizsgálati leletekkel együtt ellátják személyre szabott, dietetikussal és szakedzővel közösen összeállított étrendi és mozgásprogrammal még a gyógyszeres kezelés megkezdése előtt.

A mozgás valóságos csodaszer!

Dr. Apor Péter egyetemi tanár összefoglaló cikkében részletesen foglalkozik az edzés-testmozgás és a szervezet cukorháztartása, a cukorbetegség megelőzése és gyógyítása összefüggéseivel. A szerző több évtizedes szakmai tapasztalattal bír a testedzés, a cukorbetegség, az anyagcserebetegségek témakörében, amire sportorvosként, oktatóként és kutatóként tett szert.

A rendszeres edzés hatásai a szervezetre:

• növeli a szervezet antioxidáns aktivitását
• csökkenti a vércukorszintet
• csökkenti a vér triglicerid (vérzsír) szintjét
• az edzés gyógyszernek tekinthető azok számára, akik az étkezést követően nagy oxidatív stressznek vannak kitéve
• a rendszeres edzés az inzulin hatékonyságát 40 százalékkal képes javítani
• a helyesen végzett edzés csökkenti a gyulladást, ezzel megelőzi az érelmeszesedést
• csökkenti a depressziót
• javítja a szív működését
• a rendszeres testmozgás 74 százalékkal is csökkentheti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
• a zsírégetés optimuma a maximális pulzus 60 százaléka környékén van
• a mindenkinek ajánlott napi testmozgás legalább 30 perc, a hét legalább öt napján.

 

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése