Ha még többet szeretnél olvasni a vásárlási kényszerről: |
Egyre több nő fordul pszichológushoz azért, mert úgy gondolja, betegesen szeret vásárolni és szinte boltfüggésben él. A szakemberek szerint azonban teljesen természetes társadalmi jelenség az, hogy a nők egyik legkedvesebb időtöltése üzletről üzletre járni. Ha valaha is gondolkodtál azon, vajon ez a szokás a természet ajándéka vagy a szocializáció formált-e ilyenné, itt a magyarázat, és elég egyszerű.
Az egyik alapvető tény, hogy a viselkedésformákat megtanuljuk, amiből az következik, hogy ha az anyukánk szeretett vásárolni, akkor valószínűleg mi is szívesen tesszük. Másrészt a felmérések szerint sokkal több kislányruhát adnak el, mint fiút, és a lányoknak négyéves korukban már legalább 20 százalékkal több ruhájuk van, mint a fiúknak. Mivel a ruhák többségét az anya szerzi be a gyerekek számára, ha nem is tudatosan, de azt vési be a csemetének már egész fiatal korban, hogy sok ruhára van szüksége. Az évtizedek során fokozódó divat- és vásárlási láz hatása pedig még tovább erősíti ezt a tendenciát.
Biztosan sok ellenpélda is akad, mikor valaki családtagjaival ellentétben pont, hogy utál vásárolni, de a témával foglalkozó szakemberek szerint akkor is nagyobb hangsúlyt kap a nők öltözködése. És mivel a szülők szabadidős elfoglaltságnak is tekintik a shoppingolást, a gyerekek számára is teljesen természetessé válik a dolog, hiszen ebben nőnek fel. Így az anyák akaratlanul adják át a divat iránti érdeklődést.