![Milák Kristóf 25 éves](https://nlc.hu/uploads/2025/02/milak-kristof-25-eves-nyito.jpg)
A jó időbeosztás titka: Ősi módszerek és modern eszközök
„Az idő az a kincsünk, ami nem pótolható. Pénzt, energiát, tudást visszaszerezhetünk, de az elfecsérelt időt sohasem kaphatjuk vissza – mondja Rácz Eszter HR-tanácsadó. – Emiatt terjed egyre inkább az a nézet, hogy ha valakit szeretsz, azt ajándékozd meg a legnagyobb kincseddel, az időddel.” Rácz Eszter szerint a hatékony időmenedzsment titka az, hogy ősi gondolkodásmódot egyeztessünk a modern technikával. “Mindegy, milyen programot választunk, de egy intelligens e-mail-kliens, amely csoportosítja a leveleinket, és egy intelligens emlékeztetőlista elengedhetetlen! Ezek mellett két, a jógában és a keleti filozófiában használt gondolkodásmód volt a segítségemre. Az első a „rápillantok-elengedem” hozzáállás. Azaz ha olyan gondolatok bukkannak fel bennem, amelyek nem ahhoz kapcsolódnak, amivel foglalkozom, egyszerűen elengedem őket, és nem figyelek rájuk. A másik, keleti filozófiákból elcsent, időmenedzsmentet támogató trükköm a „víztükörszerű tudatállapot”, azaz mindig igyekszem egy-egy feladat végén, illetve a munkaidő lejártával teljesen kiüríteni a fejemet, hogy a gondolataim simák maradjanak, mint a víz tükre.
1. A százszázalékos szabály
Nők Lapja Café-tipp: A százszázalékos szabály igaz a pihenésre is! Pihenj teljes erőbedobással, és ne hagyd, hogy a munkán járjon az eszed. Ezzel nem időt spórolsz magadnak, hanem csökkented a hatékonyságodat!
2. A gyűjtögető elv
Nők Lapja Café-tipp: A legtöbben ezt a módszert – tudtunkon kívül – jól használjuk a háztartásvezetésben: a szennyest is egy helyre gyűjtjük, és a kamrapolcot is tematizáljuk. Ugyanígy tematizálj a munkahelyeden is! Ráadásul a hasonló feladatokat is összeszervezheted, hogy egymás után végezd őket!
3. A fordított listázás törvénye
Gondoltad volna, hogy eddig rosszul írtál listát? Pedig majdnem biztos, hogy így tettél, ha csak reggelente szedted csokorba a teendőidet. Ez a módszer sem rossz, de sokkal jobb, ha a nap végén írod meg a teendőlistádat. Ez azon a napon már valóban nem segíti az időbeosztásodat, de a másnapival csodát tehet, és sokkal jobban fogod magadat érezni otthon.
Nők Lapja Café-tipp: Ha a munkahelyeden az az utolsó dolgod, hogy összeállítod a másnapi teendőid listáját, azzal kiüríted az agyadat: minden nem tudatosan tárolt információ, észben tartandó feladat eltűnik belőle. Megnyugszol, jobban tudsz figyelni a családodra, és másnap kipihenten, hatékonyan állsz neki az előre megírt listáid megvalósításának!
4. Tízből hármat metódus
Nők Lapja Café-tipp: Ha nem akarunk belefulladni a túlóratengerbe, tervezzük harminc százalékkal kevesebb feladatot egy napra, mint amennyi abba beleférne. Azaz tíz teendőből hármat eleve másik napra írjunk fel!
5. A hétnapos terv
Nők Lapja Café-tipp: Igen, lehet, hogy ezt elkezdeni nehéz, és az első héten talán megcsúszunk emiatt a határidőkkel, de ha az új feladatokat már eleve e szerint az elv szerint osztjuk be, hamar ráállunk a határidők betartására, és mi leszünk a legpontosabb munkatársak!
6. A következő lépés módszer
A tízből hármat metódust jól kiegészíti a következő lépés módszer, amivel kordában tarthatjuk a napközben ránk ömlő e-mail- és telefonrengeteget. Ha beérkezik egy új feladat, azonnal határozzuk meg a következő lépést – ezzel semmiképp se várjunk, ha nem akarunk elúszni. Ehhez két kérdésben kell azonnal döntést hoznunk: Mi vagyunk-e az illetékesek? Mennyi idő alatt végezhető el a feladat? Ha nem mi vagyunk az illetékesek, könnyű dolgunk van, azonnal továbbítsuk az ügyet, és ne várjunk arra, hogy majd a kávészünetben megemlítjük a főnökünknek. Ha a mi dolgunk, és két perc alatt elvégezhető, csináljuk meg rögtön! A halogatással több időt fecsérelünk, mint azzal, ha cselekszünk, ráadásul az agyunk is elkezdi túlbonyolítani ezt a feladatot. Végül ha nem végezhető el két perc alatt, akkor (még mindig a kétperces határidőben) jelöljük ki azt a napot és órát, amikor foglalkozni fogunk vele.
Nők Lapja Café-tipp: Állítsunk be a telefonunkban egy emlékeztetőt, és addig is felejtsük el az egészet, ne rágódjunk rajta, ne gondolkozzunk előre! Ha elég időt tervezünk a feladat elvégzésére, nincs szükségünk arra, hogy már előre azon töprengjünk, hogyan is oldjuk meg!