A brit kormány nem mindennapi intézkedésen töri a fejét: váláskor kötelező lesz alkalmazni azt a több millió fontos fejlesztésű telefonos applikációt, ami a válásban segítené a feleket. Cél, hogy a válási procedúrát békében csinálják végig, elsősorban a gyermekek miatt – írja a brit hírportál, a Telegraph.
Az applikáció segítségével – állítólag – elkerülhetők lesznek a gyermek előtti éles viták, de a gyermektartás és az új partnerrel való találkozás kényes kérdéseiben is támogat majd a mobil. Tanácsot ad továbbá akkor is, ha a mostohaszülővel nem jön ki a gyermek, vagy épp akkor, ha valakit a férje egy fiatalabb nő miatt hagy el. Az alkalmazással a kormány pénzt szeretne megspórolni, abban bízik ugyanis, hogy a szolgáltatás majd arra bírja a feleket, hogy a gyermekkel járó anyagiakat maguk között rendezzék, s ne az államtól várják a segélyt.
A gyakorlatban működhet?
Hasznos eszköz, vagy a valóságtól teljesen elrugaszkodott ötletről van szó? Erre a kérdésre dr. Illés Blanka válóperes ügyvéd válaszol: „Az én tapasztalatom az, hogy valóban indokolatlanul sok pénzt költenek az emberek a válásra, tehát bármilyen kezdeményezés, ami ezek csökkentésére irányul, jó célt szolgál. Ilyen volt néhány éve a családjogi mediáció elterjedése, amiről sajnos mára kiderült, hogy számtalan esetben nem működik, mert egy családjogi vitának számos olyan jellemzője van – pl. az egyik fél anyagi kiszolgáltatottsága, érzelmek túlzott dominanciája –, ami a mediáció sikerét kétségessé teszi.
Dr. Illés Blanka |
A hivatkozott telefonos alkalmazás tekintetében is az a véleményem, hogy egy kapcsolat felbomlása annál komplexebb érzelmi folyamat, hogy egy telefonos alkalmazás megoldja a problémákat. Létezik olyan, hogy »válásterápia«. Ez hasonlít a párterápiához, csak a felek kapcsolatának megmentése helyett az a cél, hogy a válás minél kevésbé viselje meg a feleket és a gyermekeiket. A felek hónapokig járnak az ülésekre, mire kézzelfogható eredmény lesz – egyébként ez kivétel nélkül mindenkinél pozitív. De ez egy akkora volumenű feladat, amit egy program nem hiszem, hogy kellő rugalmassággal kezel majd.
Ennek ellenére jó ötletnek tartom, ha csak az alapvető jogi információkat és egy követendő viselkedésmintát ad az alkalmazást használóknak, már az is fél siker, hisz a legtöbben se a jogaikkal nincsenek tisztában, sem azt nem tudják, hogyan kellene viselkedniük – ritka a követendő példa.”