Életmód

Érzékek iskolája

Goldie Hawn, az ismert színésznő létrehozott egy alapítványt, amelynek célja, hogy megtanítsa a gyerekeket az elme működésére és az éber tudatosság alkalmazására.

Tágra nyílt szemek

Olyan gyorsan rohanunk végig az életünkön, hogy az gyakran mintha filmként peregne le a szemünk előtt. Hála istennek, agyunk szűrőrendszere csodálatos, különben teljesen elborítana minket az információáradat. A becslések szerint az agyunkba jutó információ mintegy 80 százaléka vizuális jellegű. Az emberi szem óránként több mint harmincötezer képet rögzít. Ilyen információzuhatagra odafigyelni valóban komoly gyakorlat – ha nem művészet. A tudatos látás minden eddiginél fontosabb gyermekeink számára, mert csillapítja életük eszeveszetten tomboló jellegét. Segít lelassulniuk és ügyelniük a finom részletekre. Ha tényleg megnéznek valamit, az segít a vizuális részletekre való odafigyelésben is, ami kulcsfontosságú az olvasási, írási és egyéb iskolai feladatok megoldásában. Szülőként a tudatos látás abban is segíthet, hogy megnyissuk a szívünket. Ha arra koncentrálunk, hogy mi igaz és csodálatos a gyermekeinkben, az eloszlatja haragunkat és frusztrációnkat.

JÁTÉKOK a látás fejlesztéséhez

Melyik a tiéd?
Szedj össze néhány nagyon hasonló kavicsot, és tedd bele őket egy dobozba vagy papírzacskóba. Kavicsok helyett használhatsz leveleket, gombokat, virágokat vagy bármit, ami hasonlít egymásra. Kérd meg a gyerekedet, hogy nyúljon bele a dobozba vagy zacskóba, és válasszon egyet a tárgyak közül. Te is válassz magadnak egyet, és te is végezd el a feladatot. Kérd meg a gyereket arra, hogy amennyire lehet, maradjon csendben, ne mozogjon, majd nézze meg jól az általa választott tárgyat. Hogy néz ki? Milyen színei és mintázatai vannak? Sima vagy érdes a tapintása? Ha elkalandoznak a gondolatai, nyugtasd meg, hogy semmi baj. Biztasd, hogy próbálja visszaterelni figyelmét a tárgyra, és folytassa a tanulmányozását. Tegyétek vissza a választott tárgyakat a dobozba vagy zacskóba. Rázzátok össze. Borítsátok ki a tartalmát a padlóra, és kérd meg a gyereket, hogy válassza ki azt, amelyiket eddig a kezében tartotta. Mennyire volt nehéz kiválasztania a többi közül? Mit figyelt meg a tudatos látással kapcsolatban? Te is oszd meg vele a tapasztalataidat.

Mit látnak szemeim?
Próbáld beépíteni a tudatos látást a mindennapjaitokba. Ezt a játékot játszhatjátok iskolába menet, vásárlás közben, vagy mikor átsétáltok egy barátotok házához. Kérd meg a gyereket, hogy nézzen körül. Mondja el, mit látott, és sorolja fel azokat a dolgokat, amelyeket addig nem vett észre. Te is oszd meg vele az élményeidet!

Fedezzétek fel a világot!
Vidd ki a gyereket az udvarra, egy parkba, vagy üljetek ki a tornácra. De a szobában is el lehet végezni a gyakorlatot. Amint lecsendesedett és megnyugodott, kérd meg, hogy nézzen körül úgy, mintha mindent először látna. Válasszon ki egyvalamit, összpontosítson rá pár percig, de ne mondja meg, hogy mi az. Hunyd be a szemed, és kérd meg, hogy írja le neked az adott tárgyat, te pedig próbáld meg kitalálni, mi az. Felváltva válasszatok tárgyat és találgassatok.

A víz alakja

Szintén szórakoztató gyakorlat megtölteni egy átlátszó edényt vízzel. Vegyél elő ételfestéket, és cseppents egy kicsit a vízbe, majd figyeljétek meg, amint mindenféle alakzatokat és örvénylő formákat felvéve eloszlik. Beszéljétek meg, ki mit lát a színes vízben. Van-e benne valamilyen állatforma? Fa? Esetleg egy arc?

 

Érzékek iskolája

 

Ízek nyomában

Az ételek ízét mindnyájan élvezzük. A gond az, hogy némelyikünk túlságosan is. Amint megtanulunk tudatosan enni, minden falat ízét élvezhetjük, és ezért kevesebbet fogunk fogyasztani. A gyakorlat másik előnyös mellékhatásaként megtanuljuk, milyen fontos jól megrágni az ételt az emésztés elősegítése érdekében. A gyerekeket lenyűgözi a gondolat, hogy azért kell megtanulniuk lassabban enni, mert az agynak tíz percbe telik, mire elér hozzá a jóllakottság érzése. A gondos ízlelés azért is fontos, mert a kutatások szerint a második falatot lenyelve máris túl vagyunk az ételek által okozott ízélmény csúcsán. A tudatos ízlelésben az a legjobb, hogy fokozza a közös étkezések örömét. Fontos ez az időtöltés a kapcsolatok erősítésében. Ülj le mindig a gyerekeidhez, miközben ők esznek, és beszélgess velük. Ha megtanítod őket arra, hogy figyeljenek oda ne csak arra, amit, hanem arra is, ahogyan esznek, azzal segíthetsz felismerniük, hogy mi a jó nekik, és mi nem, és vállalni érte a felelősséget.

ÖTLET az ízlelés fejlesztéséhez

Képzeld el az ízeket!
Kérd meg a gyerekeket, hogy képzeljék el, egy citromot tartanak a kezükben, és írják le, hogy néz ki. Most képzeltesd el velük, hogy szeletekre vágták. Milyen az illata? Mi történik, amikor beleharapnak? Érezték a savanyúságát? Összefutott a szájukban a nyál? Emlékeztesd őket, hogy ha nem is volt náluk citrom, a szájukban attól is összefut a nyál, hogy rágondolnak. 

 

Mozdulj meg!

Voltál-e már úgy, hogy az irodádban vagy a nappalidban ülve azt érezted, fel kell állnod, és meg kell mozgatnod a testedet, különben mindjárt megbolondulsz? Testünk és szellemünk szorosan összekapcsolódik. A mozgásnak számos pozitív hatása van, ideértve a dopaminnak a felszabadulását, amelynek köszönhetően javul a közérzetünk. Többek között segíti az emlékezést, csökkenti a depressziót, fejleszti a problémamegoldó képességet. Tehát mozgassátok meg a testeteket az általatok kedvelt módon, mert nagyon nagy szükségetek van erre. Jobban fogjátok érezni magatokat, megemelkedik az energiaszintetek, és könnyebben megbirkóztok a napi stresszadagotokkal. Az éntudatosság az első lépés afelé, hogy képesek legyünk gondoskodni saját magunkról.

JÁTÉKOK a mozgás fejlesztéséhez

Pulzuskontroll
Ülj le a gyerekekkel, és mutasd meg nekik, hogyan tudják a csuklójukra tett két ujjukkal megtalálni a saját pulzusukat. Számoljátok együtt a szívveréseteket. Majd mondd meg nekik, hogy ugráljanak, futkossanak, izgatottan kiabáljanak és visítozzanak egy kicsit. Egy-két perc múlva üljetek le, és mindenki újra mérje meg a pulzusát. Figyeljétek meg, mennyivel gyorsabban ver most a szívetek. Aztán mindnyájan vegyetek három mély levegőt. Miközben a tudatos légzés gyakorlatát végzik, figyeltesd meg velük, milyen gyorsan képesek lejjebb vinni a pulzusukat, és nyugalmi állapotba kerülni. Vitassátok meg, hogyan tudjuk kezelni, ha túlpörögtünk. Beszélj a gyerekeknek arról, hogyan lehetünk urai a testünknek.

Fagyás és olvadás
Engedd, hogy a gyerekek szabadon futkossanak, ahogy jólesik, majd álljanak meg, amint elkiáltod magad, hogy: „Fagy!” Feszítsék meg az egész testüket, és „fagyjanak meg” ott, ahol éppen vannak. Amikor azt kiáltod, hogy: „Olvadás!”, lazuljanak el, és „olvadjanak” lassan a földre. Mit figyeltek meg fagyás közben? Miben különbözött ez az olvadás érzésétől? Cserélgessétek a szerepeket, hogy te is tudj játszani.

Gólya, gólya gilice
Kérd meg a gyerekeket, hogy egyensúlyozzanak fél lábon, mint a gólya. Ha elvesztik az egyensúlyukat, nevess velük, és biztasd őket, hogy próbálják újra. Javasolhatod, hogy közben fókuszáljanak egy tárgyra vagy egy pontra. Pár másodperc elteltével mondd meg nekik, hogy most már két lábra állhatnak, és kérdezd meg, milyen érzések keletkeztek a testükben. Most cseréljenek lábat, és a másikon is egyensúlyozzanak pár másodpercig. Mindkét lábukon ugyanolyan könnyű volt megállniuk? Mire gondoltak közben – nyugodtak vagy feszültek voltak? Segített-e, ha egyetlen pontra figyeltek?

Úgy táncolnék veled…
Tegyél fel zenét, és mozgassátok meg a testeteket a lehető legőrültebb formációkban, ugrándozzatok és szökdécseljetek. Táncoljatok egyedül vagy egymással. Legyetek szabadok és bolondosak. Kérdezd meg a gyerekeket, hogy örülnek-e. Laza vagy feszült a testük? Erős vagy gyenge? Te is mondd el nekik, milyen érzések ébredtek benned.

 

Érzékek iskolájaSzippantás az emlékekbe

Emlékszel, milyen érzéseket keltett benned a nappaliban álló karácsonyfa illata? Vagy édesapád borotválkozás utáni arcszesze? Szagérzékelésünk az egyik legcsodálatosabb dolog a világon. Közvetlen csatornája van az emlékezetünkhöz és az érzelmeinkhez. A rossz szagokra is mindnyájan vissza tudunk emlékezni, mégpedig általában azért, mert valami ártó hatásra vagy veszélyre figyelmeztettek. Ilyen például a gázszivárgás, a megromlott étel, vagy ha az olaj szivárog a motorból. A szaglómirigy nemcsak a test legerősebb mirigye, hanem az emlékezet legfontosabb előhívója is, és ennek van a legnagyobb hatása az érzelmi állapotunkra. Ezért segít többek között például a visszaemlékezésben. Egy, a Harvard Egyetemen végzett vizsgálat során kimutatták, hogy az alvás közben rózsaillatot beszívó diákok több mindenre emlékeztek, mint azok, akik nem ilyen körülmények között aludtak. Az illat stimulálta a hosszú távú memória formálásáért felelős részt. Más oktatók és tudósok arra jöttek rá, hogy ha használnak egy bizonyos illatot akkor, amikor a diákok valamilyen új anyagot tanulnak, majd ugyanezzel az anyaggal illatosítják a termet az adott vizsgán, az serkenti az emlékezetüket.

JÁTÉKOK a szaglás fejlesztéséhez

Mi ez az illat?
Válassz ki négy határozott és nagyon eltérő illatú dolgot. Keress egy fenyőgallyat, egy fahéjrudat, egy üveg mogyoróvajat és egy levendulaágat, esetleg egy kis vaníliakivonatot. Kösd be a gyerekek szemét, vagy kérd meg őket, hogy hunyják be a szemüket, majd vegyenek mély levegőt, és egyesével szagolják meg a kiválasztott tárgyakat. Kérdezd meg, meg tudják-e mondani, melyik milyen illat. Van-e köztük, amelyiket jobban szeretik a többinél? Van-e olyan, amelyik más dolgokat juttat eszükbe? Utána kérd meg őket, hogy ők is keressenek valamit, amit megszagoltatnak veled. Folytassátok így a kísérletezést, és kérdezd meg a gyerekeket, könnyebb lett-e számukra az illatok felismerése. A különböző illatok vajon különböző emlékeket ébresztenek- e bennük? Meséld el nekik az egyik kedvenc emlékedet, amelyet valamilyen illathoz kapcsolsz, például hogy a babaillat arra emlékeztet, amikor még kicsik voltak, vagy hogy a frissen sült sütemény illata hogyan visz vissza abba az időbe, amikor még te segítettél anyukádnak a konyhában. Ha a gyerekeid nem tudnak felidézni semmilyen illathoz kapcsolódó emléket, kérdezz rá, hogy emlékeznek- e arra, amikor a zsályamezőn fogócskáztak.

Zselécukor-kóstolás
Válogass össze különböző ízű zselécukrokat. Kérd meg a gyerekeket, hogy fogják be az orrukat és hunyják be a szemüket. Adj a szájukba egy-egy zselécukrot, és találják ki, milyen ízű. Most elengedhetik az orrukat, és így is kóstolják meg ugyanazt a cukrot. Te se maradj ki a játékból! Kiderül, hogy könnyebb-e megmondani, milyen ízű a cukor, ha az illatát is érzik.

Megehetem?
Készíts össze három ehető dolgot, például egy almát, egy zsemlét és egy kekszet, és három nem ehetőt, például egy mosóport, egy gyertyát és egy kézkrémet. Kösd be a gyerekek szemét, szagoltasd meg velük az egyes dolgokat, és kérd meg őket, hogy az illatok alapján mondják meg, melyiket lehet megenni, és melyiket nem. Majd kérd meg őket, hogy ők is válogassanak össze pár dolgot neked. 

 

A részletet Goldie Hawn–Wendy Holden Hogyan neveljünk boldog gyermeket? című kézikönyvéből válogattuk. (Édesvíz Kiadó)

Érzékek iskolájaCikkünk a Nők Lapja Psziché korábbi számában jelent meg.
Már kapható a magazin legfrissebb száma.
A tartalomból:

  • Sárkányanyák és kicsi papucsfiaik 
  • Nézd meg az anyját, kezeld a fiát! – Interjú Novodomszky Évával és Papadimitriu Athinával
  • Égnek áll a hajad a stressztől?
  • Férfiélet, női sors – Müller Péter írása
  • A nőiesség segélykiáltása – PCOS-szindróma
  • Szabadság, szerelem – Teszt
  • Gyógyító irodalom
  • A lelkünkben élő férfi 

Ha szeretnél előfizetni a magazinra, itt megteheted!

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top