„Minek veszünk fúrógépet, ha életünk során összesen tíz lyukat kell fúrnunk? És mit kezdünk a kenyérsütő gépünkkel, amit előző karácsonyra kaptunk, egyszer használtuk, és azóta is a konyhaszekrényben pihen? Sőt, miért fizetünk egy steril, unalmas szállodai szobáért, hogyha a szálloda árának töredékéért autentikus környezetben a helyieknél is lakhatunk?” – mondta Berkovics Dalma szakértő és tanácsadó a TedxYouth@Budapest konferencián. A jövő társadalma a megosztáson alapul Dalma szerint. „Miközben gazdaságilag racionális döntéseket hozunk, mert javaink megosztásával pénzt kereshetünk, a környezetet is kíméljük.”
Berkovics Dalma sharing economy (közösségi fogyasztás) -szakértő és tanácsadó. Párizsban a HEC School of Managementen végzett, majd évekig dolgozott a BeCitizen munkatársaként a fenntarthatóság és környezettudatos vállalatirányítás területén. Jelenleg a OuiShare és a Collaborative Consumption magyarországi képviselője. fotó: Marjai János |
„Egykor a szomszédok ismerték egymást, és ha valamire szükségük volt, csak átszaladtak egymáshoz kölcsönkérni. Ma már sokszor azt se tudjuk, kik a szomszédaink, nemhogy átkopogjunk” – magyarázza a szakértő. Viszont ma már nagyon könnyen elérhetők vagy létrehozhatók az online piacterek, így gyorsan egymásra talál a kereslet és a kínálat.
Dalmának saját tapasztalata is van: 2012 februárjában Chilébe költözött hat hónapra, a munkavállalás azonban igen körülményesnek bizonyult. Sokat könnyített a helyzetén egy honlap: az Airbnb. Ez hasonlít a couchsurfing rendszerére, de itt a tulajdonos egy minimális összeget elkér a kiadott szobáiért. Dalma hat hónap alatt végül 2000 eurót keresett egy szabad hálószoba bérbeadásával, közben pedig érdekes emberekkel ismerkedett meg: egy ausztrál orvostanhallgatótól kezdve japán, svájci és német világutazókon át egy magyar fiúig, aki pont Chilében próbált szerencsét.
Zivi nyaralás |
A megosztás gondolatának terjedését jól mutatja, hogy a statisztikák szerint az amerikai fiatalok 30 százalékkal kevesebb autót vettek az elmúlt öt évben, mint a megelőző időszakban. Egyre népszerűbbek ugyanis a telekocsi-oldalak, ahol az azonos irányba közlekedők egymásra találnak, és a benzinköltségeket is megosztják. Sőt, a sofőrök gyakran háztól házig szállítják utasaikat. A hazai telekocsi portál, a Zivi is eléri már lassan a 66,000 regisztrált felhasználót, az úticélok fele külföld. Olyanok is vannak, akik a Zivin találtak egymásra, és együtt mentek egy olaszországi nyaralásra.
A telekocsizás olyanoknak a leghasznosabb, akik életvitelszerűen kétlakiak, ingázók. Rengeteg olyan felhasználó is van, mint Patrik, aki azt mondja, az elmúlt három hónapban százötvenezer forintot takarított meg azáltal, hogy útitársakat keresett magának. A telekocsi portálok között az egyik legnépszerűbb a ma már tíz európai országban működő francia BlaBlaCar, ahol még azt is bejelölheted, hogy mennyire beszédes útitársat szeretnél. Több amerikai nagyvárosban például már van külön telekocsi sáv, így próbálják rávenni az embereket, hogy minél kevesebben menjenek üres autóval, és így csökkentsék a légszennyezést.
Közösségi iroda, könyv, bicikli
Aminek nagyon örülünk: Budapesten tavasszal indul az első közbringa-bérlőrendszer, a BuBi. Hetvenöt dokkolóval, és több mint ezer bicajjal indítanak, hogy pontosan mennyibe kerül majd a dolog, nem tudni, annyit mondtak, hogy az első félóra ingyenes lesz.
Megunt könyveinknek is jobb helye van az online közösségi könyvcserélde oldalon, a Rukkolán, mint a sufniban. A karácsony közeledtével a közösségi ajándékozás örömét is átélhetjük, ugyanis a Rukkarácsony akcióban a felhasználók közül több ezren bedobják nevüket és címüket egy nagy virtuális kalapba, a Rukkola pedig kisorsolja, hogy ki kinek küldjön ajándékba könyvet. Jelenleg 24 ezer regisztrált felhasználónál járnak, úgyhogy várhatóan rengeteg ajándékkönyv indul útnak hamarosan.
LOFFICE |
A munkavégzés, illetve annak helyszíne is átalakulóban van, itthon is megjelentek a közösségi irodák. Ezeket főleg kezdő vállalkozások, startupok használják, mivel itt csak a hozzáférésért fizetnek: a cégek közösen használják a tereket és az eszközöket. Sok cég az inspiratív környezet miatt kedveli a közösségi irodákat. Ilyen munkahely Budapesten a KAPTÁR, vagy a LOFFICE. Jó hír, hogy már vidéki nagyvárosokban is nyíltak „cowork” irodák.
Kaja a kollégáktól
Nemrég mi is kipróbáltuk, milyen „Ne Vásárolj Semmit! Napot” tartani, és lelkesen cserélgettünk mindent, amink csak volt bent a szerkesztőségben. Van, ahol nemcsak egy napig követik ezt a szokást, hanem mindig. Munkahelyi ételmegosztás céljából jött létre a PIQNIQ mobil alkalmazás. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az egy munkahelyen dolgozók csoportokat hozhatnak létre, amiken belül aztán könnyen egymásra találnak a házi ételekért rajongó kollégák. Egyfelől, aki szeret főzni, megoszthatja az ételt másokkal, például szeletenként eladhatja az otthon sütött almáspitéjét, másfelől házi koszthoz juthat az, aki unja már a menzát.
Szolgáltatások terén is egyre szaporodnak a szívességi felajánlások: a SzívTérKép közösség Facebook oldalán például egy-egy hónap adott napjain terapeuták, masszőrök, gyógyítók és szakértők ingyenesen segítenek. A szivesseg.net oldalon bárki felajánlhat vagy kérhet segítséget (az alapítóval készült interjúnkat itt elolvashatjátok).
Közösségre támaszkodva az információ is gyorsabban terjed, és a feladatokat is hatékonyabban lehet megoldani. A járókelők oldalán kátyús utakat, kint felejtett táblákat vagy elromlott közlekedési lámpák helyét lehet bejelenteni. Civil önkéntesek ellenőrzik a bejelentett helyszínt, és célirányosan továbbítják észrevételeket az illetékes hatóságnak.