A fáradásnak számos tünete van, de nagyon sok sofőr ezeket figyelmen kívül hagyja, és semmit nem tesz ellene – például ez a jelenség is egyértelműen a kimerültségnek tudható be. Nem vagyunk hajlandók beismerni, hogy a szervezetünknek, agyunknak pihenésre lenne szüksége, helyette még makacsabbul nyomjuk a gázt, kockázatosabban, agresszívebben és gyorsabban vezetünk, egyszóval olyan helyzeteket vállalunk fel csökkent koncentrációs képességek mellett, amiket éberen, józan belátással nem tennénk. Az alábbi jelekről felismerheted, hogy a szervezeted közeledik a kimerüléshez, ezért ha tapasztalod őket, haladéktalanul iktass be pihenőt. Már tíz perc is csodákat tehet, ha közben kicsit megmozgatod a tagjaid az autóból kiszállva, és megiszol pár deci tiszta vizet.
• szemhéj nehézsége,
• szájszárazság, szomjúság,
• hidegrázás,
• szem dörzsölés,
A fáradtság egy súlyosabb stádiumában már nemcsak ásítozik a sofőr és a szemét dörzsölgeti, hanem kifejezetten veszélyes vezetési stílust vesz fel, miközben a motoros képességei (például a szem-kéz koordináció) és a figyelme drámaian romlik. Ennek a fázisnak a jelei a következők:
• a sofőr vezetés közben nincs gondolatai tudatában,
• könnyen megijed,
• idegenkedik a vezetéstől,
• makacs kitartás lesz úrrá rajta (például ilyen hozzáállással vezet: “még ezt a maradék 25 kilométert csak azért is lenyomom”)
• jelentősen növeli a tempót,
• agresszívan vezet,
• nehézséget okoz az úton tartania az autót
Mire képes az agyunk és a testünk?
Jó, ha tisztában vagyunk hosszú autóút előtt azzal, hogy még a mi teljesítőképességünk sem határtalan. Az emberi szervezetnek van egy jellemző ritmusa, amelyben állandóan változik a koncentráció mértéke. Vannak természetesen emberek, akiknek másként állt be – például a rendszeres, és hosszú ideje tartó éjszakai műszakok miatt – a bioritmusuk, de a többség a követező séma szerint “működik”:
• a teljesítőképesség folyamatosan emelkedik reggel 3 órától, a mélyponttól addig, amíg reggel 9 óra körül eléri a maximumot,
• 13-16 óra között visszaesik a koncentráció,
• 17 és 21 óra között újra éberebb a figyelem,
• legkésőbb 22 órától gyorsan esik a teljesítőképesség az abszolút mélypontig, 3 óráig.
Okos és megfontolt sofőr figyelembe veszi ezeket a korlátait, és eleve úgy tervezi meg a hosszú autóutakat, hogy a fenti “menetrend” szerint iktat be pihenőket, hosszabb vagy rövidebb megállókat. Nem érdemes egy nyaralást autós teljesítménytúrává változtatni, hiszen ez rendkívül kockázatos, és nagy az esély rá, hogy nem szép, nyári élmények szerzünk, hanem súlyos balesetet szenvedünk a családunkkal.