Niki készül, indul a nap. Olyan természetességgel kapja magára a munkaruhát, mint más lányok a magassarkút a munkahelyükre.
A 23 éves Niki járműmérnöknek és közlekedésmérnöknek tanul. Tíz éve vonatozik. Vidéki lány, muszáj ingáznia az egyetem és az otthon között. “Én nem megutáltam, hanem megszerettem a vonatokat ez alatt a tíz év alatt, ezért döntöttem úgy, hogy felveszek az egyetemen még egy szakot, így járműmérnök is leszek” – mesélte.
Feltűnő, közel egy méter hosszú hajával kineveztem a műhely csillagának. Niki otthonosan mozog az aknákban, és a fiúk bókjait is jól veszi. Azt mondja, megszokta, hogy ennyi férfi veszi körül, hiszen ez nem egy tipikus lányos szakma.
Amíg Niki szuperlatívuszokban beszél a mozdonyokról és a GYSEV motorműhelyéről, ahol a gyakorlatát végzi, addig én koszt, olajat és hangos vonatokat láttam-hallottam. De próbáltam Niki szemével látni a vasutat (nem sok sikerrel).
Nem mindennapi látvány egy motorműhelyben. Azt mondják, a vasútnak van egy zárt világa. Van benne valami, itt például még biciklis veteránok is fel-felbukkannak. A képen látható kopasz “megmondóember” egyébként az édesapám, aki biciklivel járja a műhelyt, így koordinálva a munkát, munkatársai legnagyobb örömére.
“A Ludmilla a kedvenc mozdonykám” – mondja Niki, aki örömmel meséli, ha végez az egyetemmel, reszortosként állást kaphat. (Reszortos: nagy felelősséggel járó munkakör, olyan ember, akinek a jóváhagyása nélkül nem hagyhatják el a mozdonyok a műhelyt – a szerk.) És ehhez még mi mindent kell megtenni? Például mozdonyvezetői, forgalmi és vontatási vizsgát. Hát, mi sem egyszerűbb…
“Szénkefét már cseréltem, a hajam tiszta olaj lett, nagy meló volt megtisztítani” – mondta lazán Niki, én pedig próbáltam nagyon okosan nézni rá, mintha érteném, mit is jelenthet ez.
Ahogy egyre többet beszélgettünk, annál jobban láttam, ez a lány nem viccel, neki tényleg ez a világ a mindene.
Azért mi is kupálódtunk: állóhelyzeti próba következett.
Még egy utolsó kitekintés a BoBóból.
És indulhat a próba, előre-hátra…
…természetesen Nikivel.
És ezt is megoldotta játszi könnyedséggel.
Motorműhely után kocsiműhely. Ide is benéztünk, és amíg Niki itt is aknába pattant, mi tátott szájjal figyeltük.
Aknában, vonat alatt. Amíg ő lelkesen szemlélte a kocsi alját, én arra gondoltam, hogy semmi pénzért nem másznék be oda mellé.
De ő viszont itt is jól érzi magát.
Azért a pletyi sem maradhat el. Rövid eszmecsere az egyik készülő kocsiban a srácokkal, és folytatódik a meló ezerrel.
Szép, belevaló, ügyes, a haja maga a csoda, ráadásul okos, és nem riad vissza egyetlen feladattól sem. Niki a vonatok rajongásában élő “nem hiszed el” kategória.
Ráadásul a vasúti gyakorlat, az egyetem mellett diákmunkásként még egy kávézóban is dolgozik.
Nincs mit ezen szépíteni: a Nikivel és a vasúttal töltött nap után Niki-rajongó lettem. Szereti, amit csinál, és ha jövőre végez, lányként reszortos lehet a vasúton. Büszkeséggel tölt el, hogy helytáll egy kemény, férfias szakmában, hogy kivívta a műhelyben dolgozók tiszteletét, és nem utolsósorban, hogy megismerhettem! Hajrá, Niki!
Olvass még önmegvalósító nőkről az NLCafén!
- Nők, akik az ország legkeményebb bűnözői között dolgoznak
- Bemutatjuk az ország első hegesztő és gépi forgácsoló nőit