Prókai Eszter az Abcúgon ír arról, mekkora szerepe van az iskolának, hogy csökkenjen a funkcionális analfabéták száma Magyarországon. Jelenleg a felnőtt lakosság 25-30 százaléka az, ráadásul a legutóbbi PISA-teszten is elvéreztek a magyar diákok a szövegértési feladatokon.
Ahhoz, hogy változás legyen, már az óvodában el kéne kezdeni a szövegértés fejlesztését. Steklács János, a Pallasz Athéné Egyetem Pedagógusképző Kar dékánja, akinek kutatási területe többek között a szövegértő olvasás képességének fejlesztése, azt támogatná, hogy az alapképességek oktatását minél tovább húzzák, ne érjen véget a folyamat a 4. osztály végére. A másik fontos dolog lenne, hogy a szövegértés tanítását az egész iskolarendszer fogadja be – teszi hozzá.
Steklácsék azzal is próbálkoznak – finn mintára – hogy külön tankönyv készüljön a fiúknak és a lányoknak, mert a lányok jobbak a fiúknál szövegértésből – ezt mutatják a magyar PISA eredmények is.
Steklács János úgy látja, hogy a tantervek nem befolyásolják számottevően, hogy milyen a gyerekek szövegértési képessége, a tankönyvek viszont igen. Ha egy gyerek ugyanis folyamatosan olyan szövegeket olvas a tankönyvben, amit nem is ért, az befolyásolhatja a szövegértési képességeit. Az eredményét rögtön rontja, de még ráadásul frusztrált is lesz attól, hogy nem érti, ami előtte van. Ettől pedig a motiváltsága is csökkeni fog – olvasható az Abcúg cikkében.