Életmód

Apa legdrágább karácsonyi ajándéka – Yamaha TMAX DX-teszt

Megkaptuk pár napra a világ egyik legdrágább robogóját, hogy megnézzük, a legjobb-e. És hogy egyáltalán robogó-e?

Úgy tűnik, a Yamahánál nem akartak méricskélni. Hozzunk ki mindent, amit egy robogónak álcázott nagymotorból ki lehet, és adjuk annyiért, amennyiért nem szégyelljük. Való igaz, prémium motor lett a Yamaha 530 köbcentis nagyrobogójából, a TMAX DX-ből, de meg is kérték az árát.

A robogó ugyanis 4,2 millió forintba kerül.

 

Ezért az árért azt várnánk, hogy ne sok hasonló TMAX jöjjön szembe az utakon, ehhez képest rengeteg ilyen motort adnak el szerte Európában. Magyarországon azért más a helyzet, talán ennek köszönhető, hogy bár nem a legszebb Yamaha – elég csak a múltkori XMAX 300-asra gondolni –, mégis rengetegen megbámulták, nemcsak a motorosok.

Mert a Yamaha Motor Magyarország által rendelkezésre bocsátott, Liquid Darkness fantázianéven futó fekete tesztmotornak sokan utána fordultak – az más kérdés, hogy utol nem nagyon érték. Az 530 köbcentis, 44 lóerős blokk ugyanis remekül mozgatja az alig 220 (pontosan 216) kilós motort. Öt másodperc alatt éri el a százat, az autópályán 160 után is gyorsul, ha valamiért gyorsabban kellene befejezni egy előzést.

Sokat használom az autópályát a hétköznapokban, így a TMAX erején túl két kényelmi funkciót is nagyon szerettem. Az egyik a tempomat, amely remek találmány, ha egy fárasztó munkanap után az ember nyugodtan akar hazamotorozni. A másik pedig a gombnyomásra felemelhető plexi, amely abszolút bogár- és esőelvezetőként szolgál a sztrádán, városba érve pedig lesüllyeszthető, hogy kis sebességnél is hűtse az embert a menetszél. 

Persze egy robogót alapvetően nem pályázásra, hanem városi, elővárosi közlekedésre szánnak, de a TMAX-on nem érezni, hogy túl nagy lenne a városi forgalomnak. Elfér a sorok között, átugrik a réseken, nagyon könnyű vele manőverezni, egyedül és utassal is. A motor dönthetősége a nagymotorokéval vetekszik, egyedül a középállvány van túlságosan alul az igazán mélyen döntött kanyarokhoz.

A hétköznapokban nagyon megkönnyíti a motor használatát a kulcs nélküli indítás és a kézifék, mert 216 kilóval azért nem mindig könnyű parkolni a budai hegyvidék lankáin. Pakolható rekesz több is van, a 12 V-os aljzat már alap, az ülés alatti csomagtartó viszont lehetne nagyobb, főleg, ha az utasnak is zárt bukósisakja van. Bár egy 500+ köbcentis motornál/robogónál felesleges kockázat is a nyitott sisak.

Ennyi pénzért nem is kérdés, hogy ABS és kipörgésgátló is van, illetve a kényelmi oldalt megtámogatták ülés- és markolatfűtéssel is. Ami nagy kérdés, hogy mi szükség van a vezetésimód-választó gombra, amely a sport és a nyugodtabb touring lehetőségeket kínálja fel. Én egyszer véletlenül visszaváltottam touring módba, amitől az addig szeretett motor tényleg kicsit erőtlenebb lett, de 4,2 millióért egy motor ne akarjon kevesebb és nyugodtabb lenni!

A fogyasztása sportfokozatban, sok autópályával sem volt vészes, 4 liter fölé nem nagyon ment. Az üléspozíció nagyon kényelmes, ráadásul annyi helye van a lábnak, hogy választhatjuk, hová rakjuk a talpunkat. Talán az ülés szélessége az, ami miatt az alacsonyabb motorosok nehezebben teszik le a lábukat egy megállásnál. 

Nem lehet panasz a műszerfalra, a motor éjjeli fényei is szépek, az első LED pedig rendesen bevilágítja az utat, gondoskodva arról, hogy a nyitott szemmel közlekedő autósok minket is lássanak.

Kezdő motorosnak nem ajánlanám, de ha van 4,248 millió forintod erre, jobb robogót nehezen találsz ennél.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top