Életmód

„Kedves Facebook! Ha már kitaláltad, hogy terhes vagyok, akkor légyszi, ahhoz is legyél elég okos, hogy rájöjj, a babám meghalt!

A Washington Post szerzője szívszaggató levélben kéri a tech óriásokat – köztük a Facebookot és az Instagramot –, hogy a hirdetéseikkel legyenek tekintettel a gyereküket elveszítő nőkre.
vetélés újságíró nyílt levél

Tudom, hogy tudjátok, hogy terhes voltam. Az én hibám. Nem bírtam megállni, hogy ne használjam azokat a szavakat és hashtageket, amiket a büszke kismamák ilyenkor használni szoktak. És ezzel még nem ért véget a dolog! Elkövettem azt a hibát is, hogy lekattintottam néhányat az arcomba tolt hirdetések közül: leginkább azokat, amik kismamaruhákat reklámoztak” – kezdi szívbemarkoló nyílt levelét Gillian Brockwell.

A Washington Post amerikai napilap állandó szerzője és férje, Bobby Gulshan első gyereküket várták, akit december elsején, a terhesség 32. hetében veszítettek el, teljesen váratlanul. Gillian azt mondja, egyelőre az orvosok számára is rejtély, mi vezetett a tragédiához, ennek ellenére bízik abban, hogy hamarosan újra teherbe esik majd. „Addig, míg ez bekövetkezik, nem marad más, mint az üresség és a végtelen szomorúság” – írja Gillian, aki úgy érzi a gyászban segítségére lenne, ha a közösségi oldalán nem találkozna lépten-nyomon olyan hirdetésekkel, amik a veszteségére emlékeztetik.

Viszont, ha már olyan okosak vagytok, hogy kitaláltátok, hogy gyereket várok, azt miért nem vettétek észre, mikor arra kerestem rá, hogy »miért nem mozog a babám«? Hogy nem tűnt fel, hogy egy olyan, folyamatosan online felhasználó, mint én, három teljes napra eltűnik a közösségi oldalairól? És, hogy siklottatok át azokon a kulcsszavakon, amit a tragédiát bejelentő posztomban használtam: »vetélés«, »elképzelhetetlen fájdalom«, »gyász«.”

Gillian azt mondja, amikor azzal az indoklással rejtette el a terhességre vonatkozó hirdetéseket, hogy az számára „nem releváns”, az algoritmus úgy regisztrálta, valószínűleg megszületett a babája, ezért az oldalait elárasztotta kiságyra, babakocsira és szoptatós melltartókra vonatkozó hirdetésekkel.

Kedves tech óriások! Ha már kitaláltátok, hogy terhes voltam, és azt is, hogy megszültem a babámat, akkor biztos elég okosak vagytok ahhoz is, hogy rájöjjetek, hogy a babám meghalt. És ha már kitaláltátok, akkor nem kaphatnék olyan hirdetéseket, amik az ilyen alkalomhoz illenek? Vagy talán, de tényleg csak talán, egyáltalán semmit?” – tette fel a kérdést az újságíró, akinek posztja a közzététel után vírusszerűen terjedni kezdett.

Néhány órával később Gillian egy frissítést és közzétett, amiben elárulta, a posztja kapcsán megkereste őt valaki a Facebooktól, ám az a posztból nem derült ki, hogy miről egyeztettek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top