Amint kilépsz az ajtón, egy sor kísértéssel találod szemben magad, ráadásul olyanokkal, amiket sokszor beazonosítani sem tudsz. Az egészséges táplálkozás rengeteg kisebb-nagyobb döntés eredménye, amiket minden egyes nap meg kell hoznunk egy fogyasztásra ösztönző, reklámokkal és frusztrációkkal teli világban.
Az étel szerepe az életünkben
Az étel több mint puszta élelmiszer, amivel az éhségünket csillapítjuk: társasági események szerveződnek köré, összehozhat rég nem látott barátokat, családtagokat, szerelmeket, lehet búfelejtő, stresszűző és örömforrás is. Egy-egy ismerős íz visszarepíthet a gyerekkorunkba, jólesően nosztalgiázhatunk, vagy épp ellenkezőleg: bizonyos illatok olyan emlékeket is felidézhetnek, amiket a hátunk közepére sem kívánunk. A közös főzés egyfajta bizalmi légkört, adott esetben intimitást teremthet, a konyhai tevékenykedésünk során pedig megélhetjük a kreativitásunkat, és örömet szerezhetünk másoknak is. Vagyis az ételhez való viszonyunk átszövi az egész életünket, és már csak ezért sincs könnyű dolgunk, ha letettük a voksunkat az egészséges étkezés mellett.
Még akkor sem egyszerű a helyzet, ha tisztában vagy azzal, hogy a diéta helyett az életmódváltás a jelszó. Mivel az ételhez érzelmi szálakkal is kapcsolódunk, nagyon sokan a sikerek és kudarcok, a jó és „rossz” döntések libikókáján éljük az életünket. A folyamatos bűntudat, ha éppen nem a megfelelő ételt vettük le a polcról, ha többet ettünk, vagy nem azt ettük, amit kellett volna, könnyen csalódáshoz vezethet. Annak, hogy éppen miért döntünk bizonyos ételek mellett, számos oka van: nem mindegy, hogy korgó gyomorral, „kívánósan” vagy jóllakottan vásárolunk-e, bevásárlólistával a kezünkben, céltudatosan megyünk, vagy csak bolyongunk, mennyi pénzünk van egyáltalán, és ami a legfontosabb, milyen érzelmi állapotban intézzük a bevásárlást. Az utóbbira, vagy érzelmeinkre, ezáltal pedig a vásárlási szokásainkra a reklámok sokkal intenzívebben hatnak, mint azt elsőre gondolnánk.
Fogyassz, de légy vékony!
A reklámok befolyásolnak, akkor is, ha meg való győződve, hogy rád nem hatnak, mert átlátsz rajtuk. Mindegy, hogy a tévében, a közösségi oldalakon, vagy a kocsit vezetve egy órásplakáton jön veled szembe egy-egy hirdetés: a reklámok kőkemény hadjáratot folytatnak a tudatalattink befolyásolására, egy mindenki által vágyott állapot, életérzés hamis ígéretét hordozva. Mindeközben olyan ellentmondásos üzeneteket közvetítenek, hogy ember legyen a talpán, aki ellent tud állni a non-stop kísértésnek. A reklámokban karcsú, jó alakú nők kanalazzák a cukros zabpelyhet, müzlit, mondván csoda egészséges, a bonbonokat nem súlyfelesleggel és stresszel küzdő, a kanapéjukon kucorgó hétköznapi irodisták, munkások tömik magukba, hanem kifejezetten szép, sikeres emberek eszik exkluzív partykon vagy egy egzotikus, pálmafás szigeten egyfajta gasztronómiai fénypontként. Életszerű.
A munka után hazaérkező anyuka sem fáradt, helyette szökellve szedi össze a szennyest, és tesz rendet – mindehhez úgy nyer energiát, hogy kivesz egy szelet édességet a hűtőből, vagy énidő címén lehuppan egy percre a nyugágyra, és elszopogat egy bonbont. A reklámok szerint, aki így tesz, csodás anya, aki egy boldog család mozgatórugója. A hirdetések a kamaszokat sem kímélik: a romantikus találkozók, baráti összejövetelek tökéletes, kreativitást és a boldogság hormonok termelődését beindító helyszíne nem más, mint egy gyorsétterem. Természetesen, a társaságban sehol egy túlsúlyos fiú, egy gátlásos, súlyproblémákkal küzdő lány, mindenhol csak teli szájjal nevető, helyes fiatalok, akik falják a több ezer kalóriát. De az otthoni bulik sem működhetnek chips, valamint cukros üdítők nélkül, és bár a reklámokban egy baráti társaság vígan falatozik egyetlen zacskó chipsből, miközben fantasztikusan szórakoznak, a valóságban a mókát 70 gramm chips körülbelül öt percig lenne képes biztosítani.
A Michigani Egyetemen 180 tizenéves bevonásával végeztek kutatásokat, és azt vizsgálták, miként hatnak a gyorséttermi reklámok az agy jutalom központjára. Az eredmények nem meglepők, ugyanis a fiatalokat erősen befolyásolják a gyorséttermi reklámok. Ashley Gerhardt, a tanulmány vezetője szerint ezt a hatást nehéz kiküszöbölni, mert a tudatalattira hat, vagyis a döntések nem tudatosak.
Persze, a gyerekek sem maradnak ki a mesefigurákkal, színekkel felturbózott agymosásból, ami azért veszélyes, mert étkezési szokásainkra nagyban hatással vannak a gyerekkori tapasztalataink. Egy, az amerikai Nemzeti Biotechnológiai Központ honlapján megjelent tanulmányban azt vizsgálták, miként hatnak a reklámok az általános iskolás gyerekek étkezési szokásaira. A résztvevőket 2 csoportra bontották: az egyikben egészségtelen ételreklámokkal tűzdelt mesefilmet vetítettek a nézőknek, amíg a másikban mellőzték a hirdetéseket. Az eredmény kontrasztos: azok a gyerekek, akiket reklámokkal bombáztak, 45 százalékkal több magas kalóriatartalmú, alacsony tápértékű ételt ettek.
Tudattalan döntéseink következményei
A tudatalattink működése érthető, hiszen ki ne akarna a reklámok sugallta szép, sikeres, boldog, mindig mosolygó emberekhez hasonlítani? Az egyél minél több cukrot, csokoládét, hamburgert, chipset, de maradj jó kedélyű és vékony azonban nem működik – nemcsak a kalóriamennyiség miatt, hanem azért sem, mert az ételek erősen befolyásolják az érzelmi állapotunkat, majd a döntéseinket is. Mivel ezt munka után, a kanapéra lerogyva, hulla fáradtan, vagy napközben rohanva nem gondoljuk végig, így óhatatlanul hatnak ránk a reklámok: a boltba érve pontosan azokat az ételeket, italokat vesszük meg, amiket a reklámokban látunk. Közben pedig oda az elhatározás, nem fogyunk – vagy ami rosszabb, még többet hízunk –, hibáztatjuk magunkat, és nem értjük, tulajdonképpen miért is vettünk halomra mindent. Egy angol tanulmányban 2 csoportot vizsgáltak: az egyiknek csak ételreklámokat vetítettek, a másiknak egyéb más hirdetésekkel keverték az élelmiszer reklámokat. Többet evett az a csoport, ahol többször szembesültek a résztvevők az ételek képeivel, és többször asszociált az ételre.
Nehezített pálya, ha a bevásárláskor a gyerekünk is jelen van, mert szinte biztos, hogy azt az ételt, édességet fogja kérni, amit előzőleg a reklámokban látott. A Dartmouth-Hitchcock Orvosi Központ által 2019 januárjában közzétett kutatás ezt most már hivatalosan is alátámasztja: azok a gyerekek, akikkel cukros gabonapelyhet reklámozó műsorokat nézettek, többször választották a tévében látott terméket, mint társaik. Jennifer Emond, a tanulmány egyik vezetője felhívja arra a figyelmet, hogy étkezési szokásainkat már gyerekkorunkban megalapozzák a látott minták, ezért kiemelt figyelmet kell fordítani a gyerekekre:
A minőségi étrend népszerűsítésére és az egészséges életmód támogatása rendkívül fontos már fiatal korban is. Az egészséges testsúly kialakítása kulcsfontosságú a későbbi krónikus betegségek kockázatának csökkentése érdekében.
A reklámok olyan ellentmondásos üzeneteket közvetítenek, amikkel az agyunk egyszerűen nem tud mit kezdeni, így jellemzően a legkisebb ellenállás felé vesszük az irányt, és vásárolunk. Nem azt mondjuk, hogy semmi sem múlik a te döntéseden, és az is tény, hogy az, ami végül a tányérodra kerül, sokkal több mindenen múlik, mint a reklámokon. De ha eddig már sokszor belebuktál az életmódváltásba és emiatt nem ismeretlen a csalódottság, az önhibáztatás, akkor most már láthatod, hogy a kép nem fekete-fehér. Azt is hozzá kell tennünk, hogy a sokféle étkezési forma is zavaró lehet, hiszen szinte minden héten megjelenik egy újabb, egy jobb, egy tutibb táplálkozási mód, így a bőség zavarában nagyon könnyű eltévedni. Az is befolyásolhatja a sikerességedet, hogy az életmódváltásban magad vagy, vagy vannak támogatóid, segítőid, egy edző, esetleg egy táplálkozási szakértő, akivel néha konzultálhatsz. Az Amerikai Gyógyszerészeti Folyóiratban megjelent korábbi tanulmány is kimutatta, hogy azok, akik életmódváltását, sportteljesítményét szakemberek felügyelték, eredményesebbek voltak, több súlyt veszítettek, mint azok, akik maguk próbáltak fogyni.
Mit tehetsz? Ha tudatosan állsz minden napodhoz, lehetséges az életmódváltás, de ne csüggedj, ha eleinte nem sikerül száz százalékban az úton maradnod. Ha elhatároztad magad, kérj segítséget, legalább a kezdeti időszakban, hogy amíg rutinná nem alakítod az új szokásaidat, legyen kapaszkodód, legyen, akihez fordulhatsz segítségért a mélypontokon. Ne feledd: több éves, évtizedes szokásrendszert átalakítani nem néhány nap alatt kell, vagyis a sikeres életmódváltáshoz nemcsak elszántságra, hanem türelemre is szükséged lesz, magaddal szemben.