Életmód

Pusztító mennyiségű cukor van az ünnepi kávékölteményekben

A globális kávézóláncok minden évben kínálnak különlegesnek szánt kávécsodákat, amelyek így vagy úgy kötődnek az ünnepi időszakhoz. Egy független kutatás most megvizsgálta, mennyi cukrot tartalmaznak ezek a termékek, az eredmény megdöbbentő.

A 2014-ben életre hívott brit Action on Sugar civil szervezet olyan dietetikusokat és egyéb, táplálkozással foglalkozó szakembereket tömörít, akiket aggaszt a társadalom túlzott cukorfogyasztása. A csoport rendszeresen publikál különféle kutatásokat, többek között a szénsavas üdítők és más kényelmi élelmiszerek cukortartalmával kapcsolatban, mivel a cukor jelentős kockázati tényező az elhízás, a fogszuvasodás és a 2-es típusú diabétesz kialakulását tekintve. Nagy-Britanniában egyébként az egészségügyi minisztérium alá tartozó Public Health England (PHE) nevű szervezet 2020-ra kitűzte az élelmiszerek cukortartalmának húsz százalékos csökkentését. 

Az Action on Sugar már 2016-ban is megvizsgálta, hogy mennyi cukor található az olyan kávézóláncok termékeiben, mint a Starbucks vagy a Costa Coffee. A CNN amerikai hírcsatorna értesülései szerint idén is elkészült a vonatkozó kutatás, és valószínűleg senki sem lepődik meg, ha eláruljuk: az ünnepi kávékülönlegességekben jóval több cukor kerül, mint amennyire a szervezetünknek szüksége lenne, ezért a szervezet arra szólítja fel a brit kormányt, hogy az üdítőitalok gyártóira vonatkozó szigorú szabályozását terjessze ki a cukros–tejes kávékra is, mivel a mostani vizsgálatuk szerint egy-egy ilyen kávéba több cukor kerül, mint három dobozos kólába együttvéve. 

Mit kapnak a jó gyerekek a Starbucks-télapótól? Kettes típusú diabéteszt! (Fotó: iStocko)

A kutatás szerint ugyanis a Starbucks venti méretű, nagy kávéi iszonyú mennyiségben tartalmaznak cukrot: a Signature Caramel Hot Chocolate nevű ital például 23 (!) teáskanál cukrot tartalmaz még akkor is, ha zabtejjel készül – ez 93,7 grammot, azaz majdnem tíz dekát jelent, és összesen 758 kalória bevitelét teszi lehetővé! Egy 590 milliliteres, vagyis szűk hat decis kávéról van szó, amelybe még a fenti cukormennyiség fele is rémisztően sok lenne. Megvizsgálták az amerikai lánc mézeskalácsos ízesítésű lattéját is, amelynél az azonos méretű italba 14 teáskanál cukor került, 523 kalóriát kínálva a fogyasztó szervezetének. 

A hazánkban szintén jelen lévő Costa Coffee massimo méretű fehércsokoládéjába is jut bő 43 gramm cukor, ám ez szinte diétásnak tűnik a fentiekhez képest, mivel „csak” 417 kalóriát tartalmaz. Bár a cégről pozitív hangnemben nyilatkozott a szervezet, mivel a korábbi hasonló vizsgálat miatt komolyan csökkentették az italaikba kerülő cukor mennyiségét, a szezonális készítmények közül a mogyorós-pralinés ízesítésű lattéjuk így is a második lett az ünnepi kávék listáján 32,5 gramm cukorral és 388 kalóriával. 

Az Action on Sugar listájára a Magyarországon is elérhető láncok közül a Kentucky Fried Chicken forró csokoládéja került még fel, amely a sereghajtók közé tartozik a maga 29,3 grammos cukortartalmával (180 kalória). Érdemes ugyanakkor megnézni az Action on Sugar teljes gyűjtését, tanulságos adatokat lehet látni. 

„Sokkoló, hogy az ismert kávézóláncok tudatosan teszik kockára a vásárlóik egészségét, függetlenül a 2018-ra előírt cukorcsökkentési irányszámoktól – írja a szervezet weboldalán Holly Gabriel, az Action on Sugar egyik dietetikusa. – A Costa például 2016 után jelentősen csökkentette a felhasznált cukor mennyiségét, és az ünnepi kávéikat kisebb kiszerelésben is kínálják. A kávézóknak sokkal jelentősebb lépéseket kellene tenniük a cukormennyiség és az adagok méretének csökkentése érdekében, alacsony cukortartalmú alternatívákat kellene ajánlaniuk, nem pedig rengeteg felesleges extrát ráerőltetni a vásárlókra a pultnál.”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top