Tényleg vannak véletlenek?
Vagy egyesek képesek előre látni a jövőt? Tizennégy évvel azelőtt, hogy a Titanic 1912. április 14-én elsüllyedt, Morgan Robertson megírta a Titán végzete című regényt. A kötet egy Titán nevű, hatalmas hajóról szólt, amelyről azt állították, lehetetlen elsüllyeszteni. Ám tavaszi útja során, a monstrum egy jéghegynek ütközik, és az Atlanti-óceán északi részén elsüllyed. Mivel nem volt elég mentőcsónak a fedélzeten, rengeteg utast elnyelnek a jeges, vad hullámok. Félelmetes, ugye? Hiszen sok-sok évvel később pontosan ez történt a Titanic személyzetével és utasaival.
Egy eltűnt autó
A filmben több autót is láthattunk a Titanic alsóbb szintjén. A valóság ezzel szemben az, hogy mindössze egyetlen autóról van feljegyzés, amelyet a hajófedélzeten akartak átvinni az Egyesült Államokba. Ez egy 1912-es Renault CB Coupe de Ville volt. A kocsi William Carter tulajdona volt, aki feleségével és két gyermekével utazott a Titanicon. Ők mindannyian szerencsésen túlélték a katasztrófát, ám az autót azóta sem sikerült megtalálni, amikor a roncsok között kutattak.
Ha mai árfolyamon számítjuk, akkor a legdrágább jegy az első osztályra, körülbelül 25 millió forintba került.
Az utolsó vacsora
Az utolsó nagy étkezés, amit a Titanic fedélzetén tartottak, egy tizenegy fogásos menüből álló lakoma volt, az első osztály egyik szalonjában. A felszolgált ételek között volt: Waldorf-puding, ami kifejezetten erre az útra készült, likőrös zselé, csokis és vaníliás Ekler fánk és francia fagylalt is. A hajón egyébként rengeteg élelmet betáraztak az útra. Köztük 40 ezer tojást és 15 ezer üveg sört.
A részeg pék
Charles Jougin a hajó egyik pékje. A végzetes éjszakán jócskán felöntött a garatra, elmondása szerint egy üveg whiskey-t nyakalt be. Tulajdonképpen ennek köszönhette az életét. Miután segített az utasok mentésében, nem sok ideje maradt önmagával foglalkozni. A hajó farába menekült, és felállt annak hátoldalára, ott kapaszkodott meg. Amikor a Titanic elsüllyedt, a pék két órán keresztül úszott, mire elérte a B mentőcsónakot, ami már felborult, és tucatnyi utas álldogált rajta. Jougin a legénység egy másik tagjának kezébe kapaszkodva várta, hogy kimentsék. Szerinte azért nem érezte, a jéghideg vizet, mert „dolgozott a szervezetében” a whiskey. Ezt már az újságíróknak mondta el, miután szerencsésen megmenekül. A férfi 1956-ban, 77 évesen hunyt el.
Újságot tessék!
A Titanic olyan volt, mint egy úszó minifalu. Persze azt eddig is tudtuk, hogy megannyi luxusszolgáltatás volt elérhető, a tehetősebb utasoknak, de képzeljétek, még saját napilapja is volt a hajónak. Ez volt az Atlantic Daily Bulletin speciális Titanic kiadványa. A lapot a hajó fedélzetén nyomtatták, és naponta friss számot adtak ki, amely tartalmazta a tőzsdei híreket, a lóversenyeredményeket, társasági pletykákat és a napi menüt is.
Túlélő ölebek
Négylábúak is szép számmal voltak az elsüllyedt hajó fedélzetén. Összesen tizenkét kutyát utaztattak a Titanicon. Közülük három maradt életben, egy pekingi palotakutya és két pomerániai törpespicc. Macska azonban nem volt a hajón. Ez felettébb szokatlan volt, mivel a hagyományok szerint a macska szerencsét hoz a hajó utasainak, és a patkányokat is távol tartja, így sok esetben vittek fel egy cirmost a hajókra. A Titanicra nem.
A Titanicon 3500 csomagot és levelet szállítottak. Ha valamikor valamelyik is előkerül, a törvények szerint az Egyesül Államok Posta Szolgáltatásának kézbesítenie kell.
Felvétel!
A túlélők között volt Dorothy Gibson színésznő is, aki hathetes Olaszországi nyaralásából tért vissza az Egyesült Államokba a Titanic fedélzetén. Elmondása szerint a barátaival kártyázott, amikor a hajó jégheggyel ütközött. Ő a hetes számú mentőcsónakban várta a Carpathia gőzös érkezését. Dorothy egy hónappal azután, hogy a szörnyűség történt, szerepelt a Saved From the Titanic némafilmben. Ráadásul a saját ruhájában állt a kamerák elé, amit már a hajóúton is viselt, és amiben kimenekítették. Ez volt az első mozi, amely a hajó katasztrófáját dolgozta fel.
Mentőcsónak nem, törökfürdő igen
A hajóút során számos kényelmi szolgáltatást vehettek igénybe az utasok. Kicsit morbid, hogy elegendő mentőcsónakot nem, de tornatermet, medencét, törökfürdőt, kutyasétáltatót és squashpályát kialakítottak a monstrum fedélzetén. Érdekesség az is, hogy a méregdrága jeggyel rendelkező utasok, az első osztályon olyan „kabint” kaptak, amely megfelelt a kor első osztályú, szállodai lakosztályainak. Ezért a Titanic másodosztályú lakrészei olyanok voltak, mint más hajón az első osztály.
Koppintás
A Titanic híres lépcsősorát, amely a luxus lakosztályokhoz és a szalonhoz vezetett, és ami ismerős lehet az 1997-es filmből, a belfasti városháza egyik lépcsője ihlette. Ez még ma is áll, sőt, látogatható is.
Tényleg a telihold volt a ludas?
Néhány éve a tudósok azzal az elmélettel álltak elő, hogy egy januári telihold is közrejátszott a Titanic balesetében. „Az 1912. januári 4-i telihold olyan szokatlanul erős áramlásokat okozhatott, amelyek jéghegyek egész flottáját sodorták délre – akkor, amikor a Titanic első útjára indult” – írta Richard A. Lovett. Kiemelte azt is, hogy kicsit sem szokványos teliholdról beszélünk, mert a Hold 796 óta nem volt olyan közel a Földhöz, mint akkor. Legközelebb erre majd 2257-ben lesz ismét példa.
Beszámolók
A Titanic árpilis 14-én 23:40-kor ütközött jéghegynek, és 15-én hajnali 2:20-kor elsüllyedt. Az utasok segítségére siető Carpathia hajó az első csónakot, a 2-est hajnali negyed ötkor vette fel, az utolsót, a 12-est négy órával később, reggel nyolc óra körül. Az első újság, amely beszámolt a tragédiáról, a brit Daily Mail volt. Április 16-án, kedden megjelent számukban megírták, hogy a Titanic jéghegynek ütközött, ám cikkükben azt közölték, hogy egyetlen utas sem hunyt el. Néhány órával később tudták csak meg az igazságot…