nlc.hu
Életmód

Karrierváltó pilóták

Futár, eladó, kávépörkölő: a járvány miatt sok pilóta kényszerült karrierváltásra

Évekbe telhet, mire a légi közlekedésben visszaáll a régi rend, állítják a szakértők.

A koronavírus-járvány a légi közlekedési szektort is komolyan érintette, az európai légiforgalmi irányító szervezet, az Eurocontrol számításai szerint a repülőjáratok száma leghamarabb 2026-ban érhetik el a 2019-es szintet, illetve ha nyárig sikerült az emberek többségét beoltani, akkor talán már 2024-re visszaállhat a régi rend, írja a Euronews.

A pandémia miatt számos légitársaság kényszerült megszorításokra, ez pedig azzal járt, hogy sok pilóta is elveszítette az állását. Otjan de Bruijn, a pilótákat képviselő European Cockpit Association elnöke szerint soha nem volt még példa arra, hogy egyik pillanatról a másikra eltűnt volna 18 ezer repülőgépvezetői állás. Mint oly sok előadóművész és vendéglátós, a volt pilóták közül is sokan az eredeti szakmájuktól nagyon távol álló területen helyezkedtek el.

Az Euronews szerint volt, aki például futárnak állt, és most 14 eurós órabérért, hetente 15 órában amazonos csomagokat szállít, és hiába jelentkezett nyelvtanárnak, kertésznek, eladónak, takarítónak, sehova sem vették fel arra hivatkozva, hogy a pilóták az első adandó alkalommal biztosan visszamennek repülni. Volt, aki megtakarítását arra fordította, hogy nyisson egy kávépörkölőt Londonban, és ugyan így tud gondoskodni családjáról, sőt, két alkalmazottja is van, de örülne, ha visszatérhetne eredeti szakmájához. Volt, akinek nem is volt alkalma kiélvezni  a szakma szépségeit, ugyanis egy hónappal azután, hogy az egyik légitársaságnál repülni kezdett, a cég tönkrement, és nem maradt más lehetősége, visszament korábbi munkahelyére, és eladóként dolgozik egy bútorboltban.

Pilótafülke

Fotó: Rafael Cosquiere/Pexels

A Euronews cikkében felhívja a figyelmet arra is, hogy a munkából kieső pilóták később csak újraképzés és hosszú szimulátoros gyakorlatok után repülhetnek újra, attól függően, hogy mennyi ideje estek ki a munkából, és ha nem kapnak célzott, hosszú távú segítséget a légi közlekedésben dolgozók, akkor sok magasan képzett szakember válik alkalmazhatatlanná a jövőben.

A válság természetesen nemcsak a pilótákat érinti, hanem a szektor más munkavállalóit is, a Bloomberg tavaly júliusi cikke szerint pár hónap leforgása alatt körülbelül 400 ezer légiközlekedési-dolgozó vesztette el munkáját a járvány kezdete óta.

Karrierváltás a koronavírus-járvány alatt:

Sofőr volt, most kukásautót vezet a járvány miatt

Munkahelyváltás járvány idején: nem kell keresni az új kihívásokat, jönnek maguktól is

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top