nlc.hu
Életmód

Első autó friss jogosítvánnyal

Negyvenes vagyok, friss jogsis leszek, milyen kocsit válasszak?

Nem mindenkinek alakul úgy az élete, hogy végzős középiskolásként már a jogosítványszerzést is letudhatja. Viszont kortól függetlenül érdemes végiggondolni, melyek azok a szempontok, amelyeket érdemes megfontolni az első autó kiválasztásakor.

Az autóvezetés a 21. században a legalapvetőbb képességek közé tartozik, amit a fiatalok többsége 18-20 éves korában el is sajátít manapság. Amikor én ilyen idős voltam, egészen mások voltak a prioritások az életemben, eszembe sem jutott, hogy meg kellene tanulni vezetni. Az okok között szerepelt, hogy egyik szülőmnek sem volt jogosítványa, Budapesten laktunk, ahol teljesen jó volt a tömegközlekedés, és finoman szólva elég szerény körülmények között éltünk. De még ha valahogy ki is gazdálkodták volna anyuék a jogosítványom árát, arra, hogy autót vegyünk, esélyünk sem volt, és lássuk be, a gondolat, hogy levizsgázok, aztán ki tudja, hány évig fog porosodni a jogsim az asztal fiókjában, minden volt, csak inspiráló nem.

Aztán eltelt jó sok év, gondolatban már egy kicsit el is engedtem, hogy valaha vezetni fogok, de a vágy egy ideje mégis feléledt bennem, hogy csak jó volna megtanulni a dolgot. Legfőképp azért, mert kertvárosi nőként az önállóságom szintet ugorhatna, ha nem kellene állandóan másokhoz alkalmazkodnom, amikor tömegközlekedéssel nehezen megközelíthető vagy épp távoli helyre igyekszem. Szégyen, nem szégyen, most, 42 évesen jutottam el oda, hogy van időm, kedvem, motivációm és nem utolsó sorban pénzem is rá, hogy jogsit szerezzek. Nem mondom, hogy könnyen megy, nyilván sokkal egyszerűbb dolgom lett volna nekem és szegény oktatómnak is, ha fiatalabb aggyal vágok neki a feladatnak, de ezen már kár rugózni. A lényeg, hogy belevágtam, imádom, és ha lassan is, de haladok a forgalmi vizsga felé. Most jött el az a pillanat, hogy a férjemmel elkezdtük komolyan nézegetni a használtautó-piacot. 

Nyilván egy csomó szempont van, amit mérlegelni kell, mielőtt az ember első autó vásárlására adná a fejét. Többnyire a következő paraméterek azok, amelyek szerepet játszanak:

Autótípus

Nemtől, kortól, pénztárcától és élethelyzettől is függ, hogy mondjuk szedánt, egyterűt, vagy egy ferde hátú kisautót szeretne valaki első nekifutásra. Mivel én zömmel egyedül fogok járni majd a jövendőbeli paripámmal, egy ferde hátút pont elégnek gondolok. Arra, hogy tisztességesen megtanuljak közlekedni, könnyen tudjak parkolni, elmenjek dolgozni vagy éppen bevásárolni, pont megfelelő lesz.

Megbízhatóság

A legfontosabb szempont számomra, és szerintem minden kezdő vezető számára. Nem kell, hogy az autó új vagy túl okos legyen (ments Isten!), viszont jó, ha kezes, könnyen vezethető, és vigyen el megbízhatóan A-ból B-be még pár évig.

Felszereltség

Nem szeretnék képmutató lenni: isteni találmánynak tartom az ülés- és kormányfűtést, a tempomatot és főleg a tolatókamerát. De: mivel az első időkben, friss jogsisként az a cél, hogy az ember megtanuljon rutinosan közlekedni, érdemes az alapoknál kezdeni a dolgot. Az első mérlegelendő tényező, hogy manuális vagy automata váltós legyen a jármű. Aztán vannak bizonyos dolgok, amiket 2021-ben már alapnak tekintünk, így a szervókormányt, a telefon-kihangosítót, vagy éppen azt, hogy ne az ablakot lehúzva kelljen manuálisan állítani a tükröt, hanem legyen elektromos. De itt szinte vége is van a kényelmi funkcióknak. Már akkor, ha valaki szeretne valódi vezetési készséget szerezni az első időkben.

Ár

Nyilván egyénfüggő, hogy kinek mekkorára nyitható a pénztárcája, mindenesetre elsőre érdemes úgy kalkulálni, hogy nem a legújabb szalonautót veszi meg az ember full felszereltséggel, hiszen sanszos, hogy eleinte karcolódni, netán itt-ott horpadni is fog majd szegény. Optimális esetben 1-3 millió forintot érdemes rászánni egy 8-10 éves, megbízható autóra. Nem én mondom, ezt tanácsolják az autós weboldalak szakértői és nem reprezentatív kutatásom szerint a rutinos sofőrök is.

További költségek

Végtelenül naiv, aki azt gondolja, hogy megveszi az autót, és ezzel a költségek le is vannak tudva.  A legcombosabb kiadást a jogosítvány megszerzése – ami simán belekerül félmillió forintba – és maga maga az autóvásárlás jelenti (beleértve az átírás és a forgalomba helyezés költségét is, illetve, ha valaki hitelt vesz igénybe, akkor azt), de azért egy kocsi fenntartása is sok, rendszeres kiadással jár, ezeket is mind-mind érdemes mérlegelni az adásvételi szerződés aláírása előtt. Egy autóval ugyanis együtt jár, hogy:

  • kell tankolni
  • fogunk vele parkolni
  • időnként le kell mosni
  • kell rá legalább kötelező biztosítást kötni (illetve egy kis assistance és casco sem árt használtautós kezdő vezetőnél)
  • gépjárműadót kell utána fizetni
  • szervizbe is el kell néha vinni
  • és kétévente egy műszaki vizsgát is be kell iktatni
Autót vezető nő

Nem kell, hogy túl okos legyen, elég, ha nagyon megbízható az első autónk (Fotó: Getty Images)

Persze azt se felejtsük el, hogy vannak, akik elkötelezett hívei és/vagy esküdt ellenségei adott márkáknak. Ki ne hallotta volna a „csak francia autót ne”, „opel, sose kop el”, „a japán kocsiknál nem létezik megbízhatóbb” szólamokat. Mindenki maga dönt, mennyire ad teret az efféle sztereotípiáknak. Mi a családban igyekeztünk kiküszöbölni ezeket és szakértői cikkekre, valamint autókereskedők javaslataira hagyatkozva összeállítottunk egy táblázatot a fenti szempontok alapján lehetséges járgányokról.

Minden aspektust megvizsgálva a 3, számunkra legmeggyőzőbb eredményt adó típus a Renault Clio, a Honda Jazz és a Toyota Yaris lett. Hangsúlyozom, ez nem egy objektív mérce, az én igényeimhez ez a három kisautó illeszkedik a legjobban, és a jelek szerint szerencsés csillagzat alatt születtem, mert úgy néz ki, már meg is van a leendő kiskocsim.

Van viszont még pár dolog, amit az adásvételi szerződés szignózása előtt mindenképp érdemes megtenni, én is meg fogom.

  • El kell menni kipróbálni a kiszemelt autót, ha lehet, akkor vigyünk magunkkal szakembert, aki egyből látja a tipikus problémákat. De mi is előre felkészülhetünk az adott modellből: mik a tipikus problémák, mit kell megnézni élőben, milyen alkatrészek cseréje várható az adott évben és futott kilométer után, ezeknek a cseréjét az előző tulajdonos már elintézte-e.
  • Az online nyilvántartásból le kell kérdezni a jármű előzményeket, ellenőrizni kell, hogy valóban a tulajdonostól vásároljuk-e.
  • Alvázszám alapon érdemes kárelőzmény-vizsgálatot nézni.
  • Ajánlatos elvinni a kocsit egy szakszervizbe, teljes átvizsgálást kérni.

Aztán ha mindezzel megvagyunk, jöhet az adásvétel. Fontos arra is előre felkészülni, kitűzni a vásárlás pontos napját és gondoskodni kell két tanúról, akik az aláírásukkal hitelesítik majd a dokumentumot. Érdemes jó előre időpontot foglalni egy kormányablakba is az átíráshoz, mert hetekbe telhet, mire a hivatal fogadni tud majd bennünket. Végül, de nem utolsósorban a kötelező biztosításról se feledkezzünk meg. Attól a naptól kezdve, amikor a jármű a birtokunkba kerül, miénk az általa nyújtott sok-sok élmény, de minket terhel a vele járó összes felelősség is. A biztosítás megkötését már az adásvétel előtt egy vagy két nappal is intézhetjük, előremutató hatállyal. Korábban viszont nem érdemes, mivel a biztosítók csak pár napig tartanak fenn számunkra egy adott ajánlatot.

Mindent összegezve, vezetni nagyszerű dolog és autó kell, ez manapság nem is kérdés. A lényeg, hogy az első kocsi kiválasztását és megvételét jobb ésszel és megfontoltan, mint kapkodva, puszta szerelemből csinálni.

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top