Egy hosszú nap után a vacsoránkkal vagy épp valami nassolnivalóval lehuppanni a tévé elé népszerű módja a szabadidő eltöltésének. De vajon lehetséges-e, hogy maga a tévénézés élménye serkenti az étvágyunkat?
A Cleveland Clinic szakamberei e témában végeztek kutatásokat, a Houstoni Egyetem 591 hallgatójának bevonásával. Arra jutottak, hogy amikor tévézünk, a programra koncentrálunk, emiatt pedig kevésbé figyelünk azokra a neurológiai jelzésekre, amelyek arra utalnak, hogy jóllaktunk. Ahelyett, hogy igazán tudatosodna bennünk, hogy táplálkozunk, inkább passzívan fogyasztunk. Minél többet nézték a televíziót a vizsgált személyek, annál többet falatoztak.
A The International Journal of Communication and Health című szaklapban megjelent tanulmány rámutat arra is, hogy a televízióban látható hír- illetve szórakoztató műsorok, valamint a reklámok ellentmondó üzeneteket küldenek a táplálkozásról.
A televíziózás és a nassolás kombinálása kognitív asszociációt is létrehoz az agyban, ami miatt a két tevékenység összefonódhat. Így előfordulhat, hogy nem azért nyúlunk a chipsért vagy a pizzaszeletért a képernyő előtt, mert valóban éhesek vagyunk, hanem azért, mert a tévénézést már azonosítjuk az evéssel. Ráadásul minél hosszabb a műsor, annál többet ehetünk közben.
Egy másik kutatás arra irányult, hogy a tévéműsor tartalma mennyiben befolyásolja a nassolási kedvet. Az Appetite című folyóiratban megjelent tanulmány szerzői egy 80 alanyból álló csoportot vizsgáltak. A résztvevők egyik felével egy főzőműsort nézettek meg, míg a másik fele természetfilmet nézett. Mindkét csoport azonos mennyiségű csokoládéval bevont cukorkát, sajtos fürtöket és sárgarépát kapott. Az eredmények azt mutatták, hogy a főzőműsor nézői több csokoládéval bevont cukorkát fogyasztottak, mint azok, akiknek természetfilmet vetítettek le.
A szakemberek tanácsa, hogy abban az esetben, ha tudatosan szeretnénk táplálkozni és el akarjuk kerülni a túlevést, lehetőleg ne a tévé előtt falatozzunk, így ugyanis az agyunk képes lesz idejében felfogni a jóllakottság jeleit.