Az eddig katázó, most átalányadózásra áttérő oktatók a többletköltségeket nagy eséllyel a diákokra háríthatják. Ha pedig a benzinárstop megszűnik, az még inkább lendíteni fog az árakon.
A szakértő szerint az árstop után akár már 750 ezer forintba is kerülhet, mire valaki kézhez kaphatja a jogsiját. Eddig sem volt olcsó a jogosítvány, nagyjából 400 ezer forintot kell kipengetni, ha valaki vezetni szeretne.
A KSH szerint 280 ezer forintból is kijön egy jogsi, ám a közlekedési szakértő, Pető Attila nem érti, hogy jött ki ez az összeg:
szerinte manapság már a gyakorlati oktatás is többe kerül.
A szakember a Pénzcentrumnak elmondta, hogy a vezetési óradíjak megfoghatatlanok, mert ugyan a minimális kötelező óraszám az 30, de a tanulók töredéke az, aki ennyi vezetés után már készen is áll a vizsgára. Budapesten sokkal jellemzőbb, hogy 40-60 órát vezetnek a diákok, de van aki 80-at vesz, mielőtt nekifutna a vizsgának. A fővárosban ma egy óra vezetés 8 ezer forintba kerül, ami 40-60 órával számolva 320 ezer és 480 ezer forint között mozog. És akkor még nem is bukott meg az illető!
Ráadásul a jövőben tovább áremelkedésre számíthatunk, a díjakat a katatörvény is nagyban befolyásolja, az oktatók az autósiskolával állnak szerződésben, feléjük már nem tudnak katával elszámolni, így a 40-60 százalékos átalányadóba kerülhetnek.
Ez hozzávetőleg 2000 forintot is dobhat majd az óradíjakon.
És akkor még nem számoltunk azzal, hogyha a benzin ársapkája megszűnik, az további dráguláshoz vezet, így, összességében akár 11-12 ezer forintra is emelkedhet egy óra vezetés ára a benzinárstop kivezetése után. Ezzel az az oktatónak nem jut több a zsebébe, csupán a költségeket hárítja át a tanulókra, az áremelés megy az üzemanyagra meg a járulékokra.