A Warner katalógusa teli van klasszikus franchise-okkal, a Harry Pottertől kezdve a Bolondos dallamokon át Batmanig terjed a skála. Merchandise szempontból mennyire fontos a cégnél a Jóbarátok? Gondolom, a tíz legfontosabb franchise között simán ott van.
Sőléd László: A Warner Bros. Discovery katalógusa mindenkit lefed, mindenkinek találsz ott valamit. Nagyon nehéz lenne a Jóbarátokat a Bolondos dallamokkal vagy a Tom & Jerryvel egy listába tenni, mert egész más célközönségnek szól. A FRIENDS célcsoportja nagyon széles és 30 éven keresztül fenntartotta a nézők érdeklődését.
Annak idején elsősorban a tízen- és huszonévesek szerettek bele a sorozatba. Ők ma már egy idősebb generációhoz tartoznak. Ők a FRIENDS merchandise célcsoportja?
Sőléd László: Az akkori tízen-huszonévesek a sok ismétlésnek és a streamingnek köszönhetően újranézik a sorozatot, de ma már velük nézik a gyerekeik is. A streamingnek köszönhetően a mai tízen- és huszonévesek is felfedezik maguknak. Emiatt a Jóbarátokhoz kapcsolódó termékeket alapvetően ma is a 25 és 35 év közötti korcsoportnak fejlesztjük. De ez nem azt jelenti, hogy ezek a termékek ne foghatnának meg egy 16-17 évest vagy egy 35 évnél idősebbet is.
Molnár Fanni: Ha végignézel ezeken a termékeken, láthatod, hogy a legtöbb termék kortalan. Egy naptár, egy bögre vagy egy jegyzetfüzet mindenkinek szól.
Az, hogy a Jóbarátok termékek elsődleges célcsoportját a 25-35 évesek jelentik, annak köszönhető, hogy ők a legnyitottabbak arra, hogy licenctermékeket vásároljanak?
Sőléd László: Ők rajongók és döntéshozók is egyben. Szeretik a sorozatot és a hozzá kapcsolódó termékeket, és már pénzük is van rá. Egy Jóbarátok póló például mindig menő lesz. Kiadhatod többféle dizájnnal, de a legtöbbet az egyszerű fehér pólóból fogod eladni, amin van egy FRIENDS logó középen.
Molnár Fanni: Egy FRIENDS ruhadarab vagy bögre közösséghez tartozást, összekacsintást is jelent. Ha látom rajtad, hogy FRIENDS rajongó vagy, én is az vagyok, rögtön van egy közös pont. A fiatalok a kedvenc filmjeiket és sorozataikat az önkifejezéshez is használják. Számos olyan szállóige van, ami sorozatokból lett híres és bekerült a közbeszédbe, a Jóbarátokból például az egyik az, hogy Joey nem ad a kajájából. Ez ma már része a hétköznapi kultúrának, a mindennapjainknak. Ha meglátod a „Joey Doesn’t Share Food” idézetet valaki telefontokján, azonnal tudod, hogy ő egy FRIENDS rajongó, és a felismerés egyben összekacsintás is a telefontok tulajdonosával.
Ha van egy magyar cég, ami abban gondolkodik, hogy egy FRIENDS licenc-termékkel álljon elő, mit kell tennie?
Sőléd László: Keressen meg minket, hiszen először is egy licence szerződést kell birtokolnia.
A FRIENDS logót csak angol formában lehet használni? Nem rémlik, hogy már találkoztam volna Jóbarátok logóval terméken.
Molnár Fanni: Igazság szerint annyira erős ez a logó önmagában angolul, hogy nem feltétlenül éri meg lokalizálni.
Mi volt az első Magyarországon kapható FRIENDS licenc termék?
Sőléd László: Próbáltunk ennek utánajárni, de sajnos visszamenőlegesen nincs meg minden adatunk.
Ez még a kilencvenes években történt?
Sőléd László: A márkához kapcsolódó licenctermékek inkább az elmúlt tizenöt évben terjedtek el.
Mik a legsikeresebb licenc-termékek?
Sőléd László: Általánosságban elmondható, hogy a licenctermékek egyharmadát globálisan a játékok teszik ki.
A Jóbarátok epizódjai már 4K-ban láthatók a Max kínálatában.