Egyszerre lenyűgöző és hátborzongató a mesterséges intelligencia fejlődése és térhódítása. Számtalan hétköznapi területen kezdi formálni mindennapjainkat, egy házaspárnak például a komplett életét. Felmondtak ugyanis a munkahelyükön, mert saját kreációjuk, az Olivia C névre keresztelt, mesterséges intelligencia által létrehozott influenszer már tökéletesen biztosítja a megélhetésüket. Úgyhogy mindazok, akik már az influenszer foglalkozástól is hidegrázást éreztek az utóbbi években, készüljenek lélekben, mert ezek szerint bőven lehet még ezt tovább fokozni.
Olivia C annyira élethű, hogy első pillantásra senki nem is gondolná: ő valójában csak egy program. Instagram-profilja tele van olyan képekkel, melyek szerint Olivia folyamatosan a világot járja, gyönyörű tájakon, városokban pózol Portugáliától kezdve egészen Peruig. Csakhogy ebből az égvilágon semmi nem igaz.
Szórakoztató kísérletnek indult
A házaspár, Alvero és Rita húsz évet töltöttek a reklámiparban, mielőtt úgy döntöttek, kipróbálják magukat a mesterséges intelligenciával létrehozott világban. Úgy érezték, a technológia nyújtotta lehetőségek egyre nagyobb teret adnak fantáziájuknak is, és kíváncsiak voltak, meddig lehet elmenni. „Olivia C egy szórakoztató kísérlet volt, hogy teszteljük a technológia határait – meséli Alvero. – Azt gondoltuk, nézzük meg, mennyire tudunk hiteles karaktert teremteni, és figyeljük, hogyan reagálnak rá az emberek”.
A házaspár kreatív ügynökséget alapított, Falamusa néven, hogy Olivia C-t életre hívják. Alvero a projekt marketingoldalát viszi, míg Rita a legmodernebb technológiák segítségével hozta létre Olivia külsejét és karakterét.
A fotók olyan hitelesek és élethűek lettek, hogy Olivia idén részt vett a világ első mesterséges intelligenciával létrehozott szépségversenyén, ahol a harmadik helyen végzett. Mert igen, már létezik ilyen szépségverseny is…
Azt mondják, nincs ok aggodalomra…
Az AI által létrehozott influenszerek térhódítása egyre látványosabb és egyben ijesztőbb is, hiszen világszerte rengeteg márka kezd rájönni arra, mennyivel költséghatékonyabb és időtakarékosabb virtuális modellekkel dolgozni, mint emberi influenszerekkel egyeztetni és egyezkedni. A valóságban nem is létező szereplőket nem kell repülőjeggyel külföldre utaztatni, nem kell sminkesekkel vagy stylistokkal támogatni, nem utolsósorban pedig fizetést sem kérnek.
Bár sokakban felmerül az aggodalom, hogy ezek a mesterséges influenszerek már végképp eltorzítják a szépségideálokat,
és akár teljesen kiszoríthatják az élő modelleket, Alvero szerint túlzó a félelemkeltés a témában. „Olivia C egy fiktív karakter, pont úgy, mint Mickey Mouse vagy Lara Croft” – mondja. „Megteremtettünk egy személyiséget, aki kíváncsi, kalandvágyó, és élvezi az életet. Nagyon hasonlít hozzánk, mert mi is szeretünk utazni, felfedezni a világot, és Olivia karakterében ezt a kalandvágyat akartuk megmutatni” – tette hozzá.
Nem konkurencia, csak lehetőség?
A házaspár nem áll meg Oliviánál. Terveik szerint folytatják a technológia kreatív felhasználását, és azon dolgoznak, hogy Olivia C-t új projektekbe is bevonják. Alvero különösen izgatott amiatt, hogy oktatási programokba is beépíthetik a mesterséges intelligenciát, de együttműködéseket terveznek produkciós cégekkel is. „A történelem mindig ismétli magát. Emlékszem, amikor a fényképezés megjelent, sokan azt hitték, hogy ezzel vége a festészetnek. De a fényképezés új utakat nyitott a művészetben, mint például a futurizmus vagy a kubizmus” – mondta Alvero.
Azonban ahogyan a filterek, a Photoshop vagy például a FaceApp rengeteg felhasználó számára egyre irritálóbb, és számtalan új trend kifejezetten törekszik ezek ellenpontozására, kérdés, vajon mennyire fogják a természetesség hívei hosszú távon is elfogadni a most még csak izgalmas újdonságnak tűnő közösségi média szereplőket.