Mintha küldené őket belülről előre valami, hogy megismerjék, megtapasztalják, és megajándékozzák a világot. Őket kiáltják ki tehetségesnek. Ha szerencséjük van – és ha nekünk is – sikerülni fog.
Kérdésem a következő: mi kell egy csatornázási részvénytársaság alapításához? Megmondjam? Bizonyos esetben elég egyetlen csöpögő kerti csap, néhány csillogó szemű nyolcéves, akinek meglódítja a fantáziáját a látvány, és persze, egy nyári tábor, ahol a táborvezetők nemhogy eltűrik, de lelkesen támogatják, hogy a gyerekek tíz napig ássanak, forgassák a földet, hidakat verjenek, munkát, erőt és időt osszanak be, hogy megvalósítsák azt, amit kitaláltak.
Az említett rt. a Fővárosi Pedagógiai Intézet (FPI) egyik nyári tehetséggondozó táborában alakult meg, és az intézet faliújságján olvastam azt a biológiai értekezést is a furfangos vitorlázó békáról (békusz vitorlátusz furfangusz), melyet egy kilencéves budapesti kisfiú jegyzett. A “felturbózott béka (szó szerint idéztem!) Dél-Amerika esőerdőinek sekély vizeiben halakra vadászik, de vitorlázólábai segítségével repülni is tud. Visít, ha kell, mérgező váladéka rothadófokhagyma-szagot áraszt, ivadékait pedig virágok kelyhébe telepíti.”
Tudni akarom!
– A tehetséges gyerek fő ismérve a szenvedélyes, szívós, tárgyához ragaszkodó kíváncsiság, érdeklődés – mondja dr. Herskovits Mária pszichológus, az FPI Tehetséggondozó Központjának vezetője. – A kérdések mélysége és állhatatossága, az elmélyülés képessége, amikor a gyerek olyasmivel foglalkozhat, amit szeret. Az intellektuális képességek, a kreativitás, az újra való fogékonyság és a motiváltság még a legfontosabb tulajdonságok. Általában szülők jelentkeznek nálunk, mert feltűnik nekik, hogy a gyerek tehetséggyanús. Eljönnek hozzánk, itt pszichológus beszél mindkettőjükkel, aztán, ha van kedve a gyereknek, részt vehet a szombat délelőttönkénti úgynevezett gazdagító programokon, vagy eljöhet a nyári táborba. Mindkettő önköltséges, ezt tudni kell.
Ezeken a foglalkozáson nincs tananyag, de még tantárgyak sem, hanem izgalmas, gondolkodtató feladatok. Levelező versenyük is van. Az egyik gyerek például ír egy mesét, azt elküldik egy másiknak, hogy rajzoljon hozzá képregényt, azt megint továbbküldik megírásra… Néha drámai élményt jelent, hogy egy gyerek, aki megszokta, hogy a saját osztályában mindig ő a legjobb, itt nem az. Igaz, viszont itt partnereket talál, akik értik, amit mond, és érdekli is őket.
|
Dr. Herskovits Mária pszichológus |
Ők sem egyformák
Az intézetbe jelentkező gyerekek kétharmada fiú, egyharmada lány. Több eset van: vagy meg kell barátkoznunk a gondolattal, hogy a fiúk között több a tehetségígéret, vagy szembe kell néznünk a ténnyel, hogy a szülőknek a fiúk teljesítménye még mindig fontosabb, és az is lehet, hogy a fiúk nevelése okoz így vagy úgy több problémát. Egyébként az intézethez forduló szülők leggyakrabban iskolaválasztásban és nevelési kérdésekben várnak segítséget.
– Az a bizonyos erős akarat… – említi elsőként Herskovits Mária. – Igen, az ilyen gyerek nagyon tud ragaszkodni az elképzeléseihez, az ötleteihez, és sokszor nem akarja abbahagyni azt, amit éppen csinál. Vannak családok, ahol emiatt túl sok, máshol túl kevés szabályt tartatnak be a gyerekkel. Hiszen ahogy a gyerekek, úgy a családok sem egyformák. Nem jó, ha a gyerek túl korán teljesítménykényszerbe kerül, ez gátolja a kíváncsiságát és a kreativitását, nem mer kockáztatni. Kérdezik azt is, kell-e a gyereket egy terület felé terelni, ilyenkor mondjuk, hogy nem. Majd ő kiválasztja, mi érdekli igazán, ha eljön az ideje. A lényeg, hogy örömmel tevékenykedjék.
Az ember azt gondolná, a felsoroltakon kívül a tehetség egyik legfontosabb ismérve a beilleszkedési zavar, a konfrontáció. De ez így nem igaz. Vannak gyerekek, akik nagyon jól érzik magukat az iskolában, míg mások állandóan ütköznek, szenvednek. Ha egy gyerek égetni való komisz kölyök, ebből még nem következik, hogy tehetséges is…
Az intézethez segítségért fordulhatnak a szülők (e-mail címük: villog@fovpi.hu).