Ha fizetsz, megtudod a titkot
A magyar oktatási rendszer felülről vezérelt: az egyetemek, főiskolák sokszor olyan ismereteket követelnek meg a jelentkezőktől, amelyeket normális esetben épp a felsőoktatásban kellene megtanulniuk mondja Magyar Bálint oktatási miniszter. A középiskolák kétségbeesetten próbálják tartani az iramot, miközben a folyamat tovább hat lefelé. Az általános iskolákba olyan anyagok oktatása “szivárog le, amelyek messze meghaladják az adott életkorban szükséges tudásszintet, miközben kisiskolás korban a kellő alapok megszerzésére nem maradt idő.
Emiatt a gimnazisták harminckilenc százaléka egyetemi előkészítőkre jár. Mivel ennek költségeit nem minden szülő engedheti meg magának, fennáll annak a veszélye, hogy a tehetősebbek gyerekei előnybe kerülnek.
Az egésznek ráadásul több nagyon rossz üzenete is van folytatja a miniszter. Azt sugallja a gyereknek, a te iskolád nem tud téged megtanítani arra, ami nekünk kell. Mi viszont tudjuk a titkot, mitől fognak téged fölvenni, és ha fizetsz, eláruljuk.
Az intézmények az előkészítő tanfolyamok szervezésével anyagilag is jól jártak. Miközben az egésznek nem volt semmi értelme, hiszen amióta a felsőoktatás “fejpénzt kap a diákok után, egyre gyengébb felkészültségű tanulókat is kénytelen felvenni. Ma az érettségizettek csaknem fele továbbtanul, sokukat egészen alacsony pontszámmal veszik fel. Ettől a ténytől függetlenül, a magasra állított mércével mindeddig sikerült frusztrálni az oktatási folyamat szereplőit. Méghozzá azért, mert a felsőoktatási intézmények mindeközben nem szeretnének lemondani a minőségi oktatásról. Az ellentmondásnak a jelenlegi rendszerben nem volt feloldása.
Lássuk, ideális esetben mi várható az érettségi reformjától! Szebedy Tas, a Gimnáziumok Országos Szövetségének elnöke, a Városmajori Gimnázium igazgatója szerint, a kétszintű érettségi bevezetése lehetővé teszi, hogy elkülönüljön a mindenki számára elérhető, könnyebben teljesíthető alapérettségi (középszintű), illetve a felsőoktatási képzésre belépőt jelentő emelt szintű érettségi.