“Az utazás már nem luxus
Nem szeretjük a fapados jelzőt, mert ez azt sugallja, mintha kényelmetlenebb szolgáltatást kínálnánk az utasoknak. Használjuk inkább a “diszkont légitársaság kifejezést! javasolja Kázmér Natasa, a Budapestről június közepe óta repülő Wizz Air kommunikációs igazgatója. Fő célcsoportunkba azok tartoznak, akik eddig inkább buszoztak, autóztak vagy vonattal utaztak, mert drágállották a repülést. Az utazási kedvet nyilván növelte, hogy az első huszonötezer jegyet 990 forintos áron értékesítettük. Hosszú távon annak örülnénk, ha rá tudnánk vezetni az embereket, hogy az utazás ma már nem luxus, hiszen ki lehet használni a kedvezményes tarifákat.
Heinz-Joachim Schöttes |
Ezeken az útvonalakon 80-90 százalékos a járatok helykihasználtsága. Egy irányba 19 eurótól lehet utazni. Amennyiben a legkedvezőbb árú jegyek már elkeltek, még mindig jutányos, 39-59 eurós áron válthatják meg jegyeiket az utasaink mondja Heinz-Joachim Schöttes, a Germanwings kommunikációs igazgatója. Említett járataink nem csak a turisták között népszerűek: utasaink 35 százaléka üzleti céllal utazik. Magyarország az egyik legfontosabb piac számunkra, ezért július közepétől növeljük járataink számát.
Csak egy ugrás a nagyvilág
Egyik olvasónk, Szűcs Ágnes nagyon szeret utazni. Szívesen ment ismeretlen tájakra akkor is, amikor még nem is hallottunk a fapados cégekről, de ezek hazai megjelenése óta sokkal gyakrabban látogat külföldre.
Évek óta Nápoly környékén nyaralok. Tavalyelőtt százezer forintot fizettem a retúrjegyért az olasz légitársaságnál, tavaly nyolcvanezret, idén pedig huszonötezer forint az oda-vissza jegy Rómába egy fapados járattal, s ehhez hozzájön a Róma-Nápoly retúr vonatjegy, amely körülbelül ötezer forint számolgat. Idén utaztam először fapados céggel, a Sky Europe-pal repültem áprilisban Rómába, majd Milánóba. Azóta vettem újabb jegyeket egy akció keretében: Amszterdamba és Londonba két forintot (!) számoltak az odaútért, így egy-egy retúrjegy illetékkel együtt kevesebb, mint tizenhatezer forintba került. Ezért is vásároltam meg. Amszterdamban két napot töltök majd: az elsőn megnézem a Van Gogh Múzeumot, a másodikon a Rembrandtot, aztán jövök is vissza. Mi az olcsó jegy titka? Gyakran kell nézegetni a fapados légitársaságok ajánlatait az interneten, gyorsan kell dönteni, és jóval az utazás előtt kell lefoglalni a jegyeket. Elégedett vagyok a társaság szolgáltatásaival, annak ellenére, hogy kicsit zavart bár ezért az árért “lenyeltem , hogy Milánótól ötven kilométerre szállt le velünk a gép. Azonban hat euróért be lehetett jutni busszal a városba. Azért örülök a fapados légitársaságok létrejöttének, mert úgy látom, hatásukra a Malév és más társaságok is lejjebb viszik az áraikat.
“Álljuk a versenytKrebsz Adrien
Álljuk a versenyt a fapados légitársaságokkal szemben mondja Krebsz Adrien, a Malév sajtószóvivője. A jegyáraink oda-visszaútra szólnak, elsődleges repülőtereken szállunk le (ez azt jelenti, hogy olcsóbb a városba jutás költsége az utasok számára), kedvező átszállási lehetőségeket biztosítunk bármely célállomás felé, ingyenes fedélzeti ellátást kínálunk, s kedvező jegyakciókkal állunk az utasok rendelkezésére. Emellett mi is bevezettük az internetes értékesítést, amely december óta háromszázötvenmillió forint extra bevételt hozott a légitársaságnak. A fapadosok megjelenése óta nem csökkent a Malév utasszáma, sőt, bizonyos útvonalakon, ahol diszkont légitársaságok is repülnek, növelni tudta piaci részesedését. A fapadosok megjelenése tehát új piacot generált, és új utasokat jelent a Malév számára is.
Egy terrorakció felboríthatja a légiipart
Pető György is úgy látja, a fapadosok megjelenése a magyar piacon fokozza a keresletet, s egyelőre a Malévnak is hozhat új utasokat, akik korábban sosem repültek.
Ám ha az egyik legnagyobb diszkont légi utasszállító cég, az Easy Jet kijelölné Budapestet bázisnak, az oda vezethetne, hogy hónapok alatt tönkremenne a Malév. A fapados légicégek azokat a nemzeti légitársaságokat veszélyeztetik leginkább, amelyek nem elég tőkeerősek, s amelyeknek nem eléggé átgondolt az üzletvitelük.
Pető György hozzáteszi: szerinte a jövőben számos európai fapados cég tönkremehet, hiszen a verseny elképesztően éles, ám a repülés hihetetlenül kiszolgáltatott a nagyvilág eseményeinek. Jól emlékeznek a légitársaságok képviselői a “fekete évre, vagyis amikor a szeptember 11-ei merényletsorozat közel egy évre elvette az emberek kedvét a légi utazástól.
A tőkeerős cégek kibírják, ha fél évig, egy évig visszaesik az utasok repülési kedve magyarázza a szakértő. A kisebb társaságok számára egy ilyen helyzet egyenlő lehet a csőddel. Úgy vélem, hosszú távon csak néhány fapados cég marad életben, s az is elképzelhető, hogy egy-két nemzeti légitársaság tönkremegy. A következő években várhatóan majd a tengerentúlra is utazhatunk diszkont légitársaságokkal. Átstrukturálódott a légiipar, s ennek leginkább az utasok örülhetnek, hiszen olcsóbban juthatnak el a célállomásokra.
Mennyiért juthatunk el Rómába?
E sorok szerzője június 9-én tett egy próbát az interneten: mennyiért jutna el fapados járattal Rómába július elején és szeptember elején. A következő árakat adta ki a gép: A Wizz Air-rel július 2-7. között egy retúrjegy, illetékekkel: 34 258 forint, szeptember 1-6. között 22 258 forint. A Sky Europe-pal június 30-ától július 4-éig 45 285 forint, szeptember 1-5. között 33 285 forint. A Malév internetes foglalási rendszerétől június 14-én a következő árakat kaptam a római utazásra: július 7-13. között a turistaosztályra szóló retúrjegy illetékkel 51 000 forint, szeptember 3-7. között 41 500 forint. (Lapunk megjelenése után valószínűleg drágábban kapnánk repülőjegyet ezekre az időpontokra, hiszen minél előbb elkészítjük a foglalást, annál olcsóbban utazhatunk.)