Helyette egy indián
Brando első sikereit a színpadon érte el, amikor Tennessee Williams “A vágy villamosa című darabjában megformálta a darabos, kissé durva Stanley Kowalskit. Mindenkit lenyűgözött, ezért később a filmszerepet is nekiadták. “Brando hadat üzent az udvariasságnak, a jó természetnek, az etikának és egyáltalán mindennek mondta híres alakításáról Elia Kazan rendező. Első szerepei Brandót az ötvenes évek kemény, lázadó macsójává tették. Példaképpé vált, az elkövetkező évtizedek lázadóinak példaképévé.
A hatvanas években ismét leszállóágban volt karrierje, amit ekkortájt megbukott rendezői szárnypróbálgatások és B kategóriás vígjátékok jellemeztek. Hírneve annyira megcsappant, hogy a hetvenes évek elején már egy meghallgatáson kellett bizonyítania, megfelelő lesz Don Vito Corleone, az idősebb Keresztapa szerepére. Korábban egyébként önmagát is meg kellett győznie, hogy képes lesz eljátszani a szerepet, amely meghozta második Oscar-díját. Rá jellemzően, a kiszámíthatatlan Brando nem jelent meg a díjátadáson. Maga helyett egy indián lányt küldött, hogy ezzel is felhívja a figyelmet az amerikai őslakosok sanyarú helyzetére. Világéletében népszerűtlen ügyek élharcosa volt, és sosem félt hangosan kimondani véleményét.
Gyilkossá lett fiú
Újabb emlékezetes szerepek következtek, elsősorban Az utolsó tangó Párizsban és az Apokalipszis most. Karrierjét azonban ismét aláásta, hogy csupán a pénz miatt szinten aluli ajánlatokat is elfogadott, és folyamatosan ócsárolta magát és munkáját: “Az egyetlen ok, amiért Hollywoodban vagyok, az, hogy nincs elég erkölcsi tartásom ahhoz, hogy visszautasítsam a pénzt.
A magánélete is tragédiába fulladt, nem hozta meg neki a gyermekként annyira áhított biztonságot. Feleségétől, Anna Kashfitól két év után vált el, majd hosszú, keserves pereskedés következett legidősebb fia, Christian gyámjogaiért, aki szende fiúból gyilkos jellemű felnőtté érett. Félnővére, Cheyenne barátját Marlon Brando hollywoodi villájában lőtte agyon, mert szerinte ő szoktatta rá a lányt a kábítószerre. Tíz évre börtönbe zárták, az összetört Cheyenne pedig édesanyja tahiti házába menekült, ahol felakasztotta magát. Brando teljesen összeomlott, és elvonult a világ elől.
Szent szörnyeteg
Késői éveiben Brando elhízott, bizarr kitörései voltak, szerencsétlen figurává változott. Szép színészkarrierje már a múlté volt, eltűnt a vad lázadó, megmaradt egy sértett, szent szörnyeteg. A sztár remeteként tengődött egy Los Angeles-i bérlakás sötétjében, ezért elterjedtek róla a pletykák, hogy elvesztette az összes vagyonát, sőt, hatalmas adósságokat halmozott fel. Halála után került ismét a középpontba: méltatták, dicsérték, sajnálták az utolsó évek silány volta miatt, majd jött a meglepetés. A filmsztár ügyvédei nemrég bejelentették, hogy Brando több mint húszmillió dolláros vagyont hagyott hátra…
Marlon Brandóra a világ mindig is úgy fog emlékezni, mint a zseniális színészre, aki sosem félt a saját útját járni.
Legismertebb filmjei
A vágy villamosa (1951), A vad (1953), Julius Caesar (1953), A rakparton (1954), Oroszlánkölykök (1958), Lázadás a Bountyn (1962), A keresztapa (1972), Az utolsó tangó Párizsban (1972), Apokalipszis most (1979), Don Juan DeMarco (1995)