Árpa Attila |
Muslinca-sztárok és a súgógép
Ismert ember, népszerű ember, és úgymond maradandó híresség. Ebbe a három kategóriába lehet ma Magyarországon sorolni a sztárokat mondja Árpa Attila, az RTL Klub volt kreatív igazgatója, miután leszögezi, részéről a bulvárszereplő-gyártás a múlté, most mindenekelőtt a filmrendezés számít. Ismert embert, azaz úgynevezett muslinca-sztárt bárkiből lehet csinálni. Ezt mutatják a valóságshow-k, a szappanoperák: teljesen mindegy, hogy érdekes egyéniség vagy szürke egér, hogy jó vagy csapnivaló színész az alany. Egyetlen titka van a dolognak, a jelenlét. Bárhol, és minél többször. A napi képernyőre kerülés és bulvárlapokban való szereplés biztos recept. Ehhez az első lépcsőfokhoz tehát az égvilágon semmilyen kvalitás nem szükséges. Ha idehoznak nekem egy hajléktalant, egy hét alatt sztárt csinálhatnék belőle. Ezek a muslinca-sztárok aztán pillanatok alatt el is tűnnek, hacsak nem tudnak felkapaszkodni a következő lépcsőfokra: amikor az illető nemcsak ismert, hanem népszerű is. Ehhez már kellenek emberi tulajdonságok: legyen ez karizma, kedvesség, nagyszájúság, vagy bármi, amitől az emberek megszeretik. Hosszabb távú sztárságról, vagyis a harmadik kategóriáról akkor beszélhetünk, ha mindehhez párosul valami plusztudás, tehetség is. Ez lehet olyan, amit az ember magától tud, mint például Majka, aki eleve jól rappelt, és nagy pofája volt, vagy olyan tulajdonság, amelyet gyártani lehet az illető köré. Ilyen például az újságíróimázs: adott egy nő vagy férfi, aki minden este felolvas valamit a súgógépről, amit mások írtak meg neki, mégis olyan imázst kreálnak köré, hogy az átlagember azt hiszi, rettentő okos, komoly újságíróról van szó. Ez a híresember-gyártás azt is hozta magával, hogy egyre nehezebbé vált különbséget tenni, hogy ki a valódi sztár, és ki nem az. Mit lehet például szólni arra, ha mondjuk, Darvas Iván és egy Pongó nevezetű valóságshow-szereplő ugyanabban a talkshow-ban vendég, ahol is azt mondják Darvas Ivánnak, hogy legyen szíves még visszaülni, mert a Pongó Művész Úr előbb következik Ez már olyan világ, amelyben a sztár elnevezés inkább degradáló, mint megtisztelő.
Miért kell mégis sztárokat csinálni? Mert pénzt hoznak! Egy kereskedelmi televíziónak az a koncepciója, hogy Vegyél meg egy sztárt, vagy csinálj
És akkor a kis színes-ből hirtelen címlap lesz.