Tanfolyamra jár a húgom, Fonyódról a szomszédos megyébe, Pécsre. De jó neked! irigykedem. Hány könyvet elolvashatsz a vonaton oda meg vissza, ismerkedhetsz, bámulhatod a somogyi dombokat. Hogyisne! mondja. Ha nem akarok fél négykor kelni és kétszer átszállni, kocsival kell mennem.
Elszörnyülködöm. Fonyódtól Pécs alig száz kilométer, kétszáz éve a postakocsi ennél rövidebb idő alatt megjárta volna.
Egyelőre nem tudni, vajon a beígért járatritkítás érinti-e a Fonyód-Pécs vonalat, de nem lennénk meglepve, ha beigazolódott volna: a két város között statisztikailag elhanyagolható mértékű a vonattal közlekedő utasok száma, tehát fölösleges az a hajnali járat is.
A MÁV súlyos válságban van: immár százötvenmilliárd forintra rúg az adósságállománya, amely évről évre nő, mivel a nyolcvanas évek közepe óta az áruszállításban keletkező haszon már nem elég a személyszállítás veszteségességének kiegyenlítésére.
A MÁV nem mehet csődbe
A vasúti személyszállítás biztosítása állami feladat, és mindenütt a világon veszteséges. Az állam eldöntheti, hogy a saját tulajdonában levő részvénytársaság (MÁV) révén finanszírozza a vasúti közlekedést, vagy teret nyit a magántőkének. Bár a magánosításnak vannak hívei, egyelőre a MÁV megreformálása a fő cél legalábbis a szavak szintjén. Ugyan a nagyvárosokat övező elővárosi közlekedés, illetve a minőségi járatok (Intercity, expressz) fejlesztésére szépreményű koncepció készült (lásd: keretes írásunkat!), a MÁV jelenleg a túlélésért küzd.
Nagy Béla, GKM |
(Folytatás az e heti Nők Lapjában!)