Jenny Bergstrom |
Ma már általában tizenkét-tizenöt évet is eltöltünk az iskolapadban, a legtöbben felnőtt fejjel mégsem emlékszünk az első hetek, hónapok nehézségeire: arra, milyen nehezen törtünk be, és váltunk kis vademberekből jól-rosszul beidomított tanulókká.
A hat-hétéves kicsik számára óriási megpróbáltatás az iskolakezdés mondja Nagy Judit, a Bajza Utcai Általános Iskola tanítónője. Nagyon nehezen fogadják el az új kötöttségeket: azt, hogy negyvenöt percig a padban kell ülni, hogy itt kell lennie a felszerelésnek, hogy melyik órára milyen könyvet, füzetet kell hozni, milyen színű ceruzát kell használni, és egyáltalán, miért is kapnak ők feladatokat. Nem ismerik fel a saját holmijukat, rendszeresen elhagyogatnak belőle. Énközpontúak: folyton egymás szavába vágnak, kiabálnak. Mindegyik azt szeretné, hogy csak rá figyeljek. Van egy-két gyerek, aki az első hetekben mindenhová jön velem még a vécére is követ, megáll az ajtóban, és vár. Van, aki óra közben odajön, megölel, vagy rám néz odaadóan. Ha megsimogatom, megnyugszik: csak egy érintésre, egy kis megerősítésre volt szüksége. Az egyik osztályomban volt egy kisfiú, aki eleinte rendszeresen bebújt az íróasztalom alá, és óra végéig elő sem jött a szoros kontaktust még másodikos korukban is erősen igénylik a gyerekek. Nagy szükségük van a szülők segítségére, odafigyelésére is. Arra szoktam kérni őket, hogy az első napokban vegyenek ki szabadságot. Jó, ha a kicsiknek nem kell sokáig benn maradniuk délután a napköziben, és van idő beszélgetni, játszani velük. Sokszor a szülők elvárásaival is meg kell küzdeniük. Nem egyszer hívnak föl anyukák aggódva, hogy a gyerek otthon felejtette a tolltartóját, jaj, most mi lesz. Nagyszerű nevelési helyzet! mondom én ilyenkor, legalább valakinek lesz alkalma kölcsönadni a saját felszereléséből.