Ha a vevő ruhát vásárol, akkor tudvalévő, hogy kifizeti a ruha alapanyagát, előállítását, a tervező díját, a szállítási és tárolási költséget, az eladó munkabérét, az adókat, és persze a harmadik világ ifjú nemzedéke által rávarrt márkajelzés árát is. Ezen felül jön a kereskedő, és költségeinek megtérülése, valamint a nem elhanyagolható haszon reményében emeli a tétet. Ami bizonyos határon belül nem elítélendő, hisz része az egészséges üzleti életnek. Egészségest mondtam volna? Nem olyan ez, mint a környezetkímélő műanyag?
Magyarországon minden más
Egy ruházati cikkek értékesítésével foglalkozó hazai cég logisztikai vezetője szerint a budapesti plázák kereskedői százszázalék
A kereskedő szerint a Budapest környéki bevásárlóközpontok adott esetben százötven százalékos haszonkulccsal is dolgozhatnak. Mondok egy szélsőséges példát kezdi a szakember. Pár éve volt egy közepes minőségű, egyszerű márkajelzéssel ellátott farmer, ami nagyobb tételben 1 áron került a kereskedőkhöz. Ennyiért nem teheted ki a polcra, mert a fogyasztót megijeszted. Ezt természetesen nem fedheted fel. Ha kapásból 4000-5000 forintért árulod, nem hiszik el, hogy legalább közepesen jó az áru. Drágábban viszont még neked sincs pofád eladni egy 250 forintos farmert. Ezért hirdeted akciós leárazásként 9000 forint helyett 4900 forintért.
Miként lehetséges, hogy a hazai vásárlóerő mégis el tudja tartani a bevásárlóközpontok kereskedőit? “Ez egy marketing generálta állapot” – mondja a kereskedő. A hazai fogyasztók rétege számszerűleg nem nagy, de jelentős tőkével rendelkezik, hogy fenntartsa ezt az állapotot. Ha statisztikát nézel, nem a gazdagabb, márkát fogyasztóból van a több. De nem a statisztikát nézed, hanem a médiát. A magazinok, a TV, a reklámok egy perc pihenőt sem adnak, hogy eszedbe jusson a statisztika, amiben igazából nem is hiszel – mondja a szakember.