A magyar pedagógiai, illetve pszichológiai közvélemény eddig hajlamos volt arra a következtetésre jutni, hogy az iskolai versengés színtisztán negatív dolog, amellyel nagyon óvatosan kell bánni. Néhányan viszont úgy gondoltuk, hogy ez sokkal árnyaltabb téma, érdemes a mélyére nézni kezdi dr. Fülöp Márta, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, aki nemrégiben az Oktatási Minisztérium megbízásából, különböző tanulmányi színvonalú általános iskolákba, gimnáziumokba látogatva, kutatást végzett a versengés és az együttműködés iskolai megnyilvánulásairól. Vele és a vizsgálat másik résztvevőjével, Sándor Mónika tudományos segédmunkatárssal beszélgettünk.
Versenyeztessünk vagy ne?
dr. Fülöp Márta |
Sándor Mónika |
De mivel a szülők versenyképes csemetéket akarnak teszi hozzá Fülöp Márta , hajlamosak a kevésbé versengő gyerekeket is teljesítményorientált iskolába adni. Más szülők pedig akiknek egyszerűen szimpatikusak a reformpedagógiai módszerek annak ellenére ilyen iskolába íratják gyermeküket, hogy az a teljesítményorientáltabb közegben jobban érezné magát. Nem ritka a rossz döntés. Már csak azért sem, mert a szülők fejében a teljesítményorientált iskola rideg-hideg, a személyiségközpontú pedig barátságos és meleg hangulatú. Később, ha rájönnek, hogy mégsem ilyen fekete vagy fehér a helyzet, már nehezebb a váltás. Jó példa erre, amikor az alternatív iskolákból hagyományos és színvonalas gimnáziumba kerül át a gyerek, ahol aztán hihetetlen nehézségekkel találja szembe magát. Mert addig másra kondicionálták, máshogy tanulta a tudást!
» Itt következik a cikk II. része!