Itt az idő a higgadt elemzésre, a tapasztalatok alapján. Hiszen nemcsak a diákság, hanem a kétszintű érettségi is vizsgázott.
Kovács István, a Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziumának igazgatóhelyettese és történelemtanára kifejti: az új érettségi rendszer kidolgozói három alapvető célkitűzésnek igyekeztek megfelelni. Egyrészt nyilvánvalóvá vált, az eddigi, egyoldalú és ismeretközpontú számonkérést inkább készségekre épülő vizsgával kell felváltani. Másrészt jó lenne megteremteni az érettségik összemérhetőségét. Harmadrészt pedig fontos, hogy a diákoknak ne kelljen rövid idő alatt két, hasonló típusú, rendkívül megterhelő vizsgán is helytállniuk.
Ki, ha nem ti?
Kovács István helyesnek tartja e célokat, ám úgy véli, a megvalósítás hagyott némi kívánnivalót maga után.
Történelemtanárként én is egyetértek azzal, hogy ne pusztán adatszerű ismereteket kérdezzünk a diákoktól, de úgy érzem, átestünk a ló túlsó oldalára mondja. Nem tartom ugyan rossznak az első érettségi feladatlapokat, de nagyon hiányolom a konkrét adatokra, évszámokra, földrajzi nevekre is vonatkozó kérdéseket. Furcsa, hogy ma hasonló ismeretek nélkül is le lehet érettségizni. Szerintem nem szabad lemondanunk arról a törekvésről, hogy a diákok valamilyen erőfeszítéssel jussanak jó eredményekhez. Az új rendszer valójában azt teszi lehetővé, hogy mindenki leérettségizhessen: megbukni szinte lehetetlen. Ugyanakkor sajnálom, hogy az igazán felkészült, sokoldalúan tehetséges gyerekeknek már nehezebb kitűnniük.
Kovács István azt tapasztalta, hogy a mostani érettségizők éppen úgy viszonyultak a vizsgához, mint mondjuk tíz évvel ezelőtti társaik. Ám arra nehéz rábírni őket, hogy emelt szintű vizsgát tegyenek, ahol ráadásul külső bizottság előtt kell felelniük.
Úgy gondolom, a nehezebb vizsga valóban a legfelkészültebb, legalaposabb ismeretekkel rendelkező, kreatív diákok számára igazán jó lehetőség. De nem kell félni tőle! Iskolánk sok tehetséges tanulóval és jó eredményekkel büszkélkedhet, így diákjaimat azzal biztattam: Ki írja meg jól az emelt szintű érettségit, ha nem ti?
Újraírtam
Hát persze, hogy izgultam az írásbeli előtt mondja Varga Detti, 12. C osztályos diák , hiszen befolyásolhatja az egész életemet. Angolból és németből középfokú nyelvvizsgám van, ezekkel kiváltottam az idegen nyelvből és a választott tárgyból teendő vizsgákat. Magyar-kommunikáció szakra készülök, a magyar és a történelem érettségi volt különösen fontos számomra. E vizsgákat végül nem találtam olyan nehéznek, mint amitől korábban tartottam, bár jó lett volna, ha a magyar szövegértésre több időnk marad. Amikor egyébként kitört a botrány, úgy éreztük, tönkretettek bennünket. Ha újra kell írnunk valamelyik vizsgát, biztosan csak nehezebb lesz! Én végül úgy döntöttem, hogy újraírom a matematika-érettségit. Ki tudja, később nem támad-e kedvem olyasmivel foglalkozni, aminek ez feltétele?
A teljes cikk a 22. heti, június 1-jén megjelenő Nők Lapjában olvasható.