Még egyben van az állvány fönt a karzaton. Az ikonfestő ott guggol, mélység és magasság között, a deszkapadozat szélén. Hallgat. Utolsó képére fölrakta az utolsó ecsetvonást Nincs már dolga. A kis bekecsi templom eddig üres falai megéledtek. Egy évig dolgozott Nézem az arcát, megszólalásig hasonlít az egyik Krisztus-arcra.
Miért akartam találkozni? Miért rohantam a hírre, hogy még egyetlen napig dolgozik a szelíd arcú ikonfestő? Mi nekem, szegénynek, a festett kép a százados templomok falán? Hisz az öreg falusi templomfestőt se tudom feledni kancsal angyalaival Egyszer a Rodope hegyei között egy kolostor kápolnájában barátokat hallottam énekelni. Megfeketedett ikonok néztek a falakról, ültem ott mezítláb, és nem tudtam mit kezdeni túlcsorduló érzelmeimmel Csak ültem, és eláradt bennem valami, tán a születéssel kapott jó
Mit csinál velem, miről beszél egy laikus embernek az ikon?
Az ikon két világ között van. Az e világot és a túlvilágot összeköti valami vagy valaki. A mi hitünk szerint Jézus Krisztus. Az ikon mindig őt, az ő tetteit, életének eseményeit mutatja meg. Ezért nem egészen realisztikus az ábrázolás, vannak benne olyan festészeti és más megoldások, amelyek a két világ közötti lebegést, összekötő szerepet hangsúlyozzák. Ilyen a fordított perspektíva, hogy nem úgy húznak össze a párhuzamosok, amint azt látjuk például a reneszánsz képeken, hanem éppen fordítva. Nézze, ezen az egyszerű asztalon vagy ezen a síron is, a párhuzamosok nem összetartanak, hanem szét. A liturgián belül, a képeken túl, az énekekben és minden érzékszervünkre hatóan ez fejeződik ki, annyira, hogy azt is mondjuk, egy kis mennyországban vagyunk, itt a templomban. Ennyire komoly az, hogy itt a két világ összeér.
Volt ott Bekecsen valaki, egy asszony, aki végig kísérte az ikonfestő munkálkodását. El is mesélte
*
Az 1400-as években dolgozó Andrej Rubljov teológus volt, szerzetes. Az ikonfestő mindig hívő ember ?
Mindig mosolyog, de most nevet először a beszélgetés során.
Hát, az furcsa lenne. Valóban alázatosabb szerepet vár el az egyház az ikonfestőtől, mint ami ma a művész fogalma. Bár ez csak két-háromszáz év óta él. A régi világban tudott volt, hogy egy mester kegyelem nélkül csináljon bármit semmire se megy
A teljes cikk a 51. heti, december 21-én megjelenő Nők Lapjában olvasható.