Óvodás: Ne legyen téma a zsebpénz
Hat éves kor alatt nem érdemes a pénzzel különösebben foglalkozni. A gyerek számára a pénz mágikus fogalom. A nagyobbacskák már értik, hogy a boltban oda kell adni, és csak akkor lehet elhozni valamit. Megtévesztő lehet, hogy sok óvodás szívesen játszik a csillogó, fényes pénzdarabokkal, örömmel számolgatja, pakolgatja őket. Ám hiba lenne azt gondolni, hogy bármit is megértett volna a pénz értékéből. Nehéz számára felfogni, hogy egy papírezres többet ér, mint egy marék csillogó egyforintos, hiszen az utóbbiból sokkal több van! Amíg ezt nem érti, nem érdemes neki zsebpénzt adni. Ez pedig csak az iskoláskor elejére várható el tőle.
Hogyan értessük meg a pénz fogalmát?
1. A vásárlás is lehet játék!
Engedje meg, hogy gyermeke fizessen a boltban persze, csak ha ismerős a pénztáros. Így megtanulja, hogy mindent pénzért cserébe kap az ember, és talán nem fog mindenfélét levenni a polcokról.
2. Hadd döntsön néha a gyerek!
A boltban mindent megkívánnak a gyerekek de meg kell tanulniuk önálló döntéseket hozni. Vagy a képregény, vagy a cukorka. Az önkorlátozás fontos lépés a személyiségfejlődés során, és az első lépés a takarékosság felé vezető úton.
3. Nem kell mindenért megjutalmazni!
Sok családban a jó viselkedésért cukrot, matricát, csokit kapnak a gyerekek. Inkább egy nagy hancúrozást kapjon a játszótéren, ha türelmesen áll sorban, semmint valami kézzelfogható, de elfelejthető, eldobható tárgyat. Ha a valódi értékek tiszteletére akarja nevelni gyermekét, akkor kevesebb dolgot vásároljon neki, és több időt töltsön vele!
Általános iskolás: Szoktatás az önálló döntésre
Sokan úgy vélik, minek pénz egy kisiskolásnak, hiszen otthon csomagolnak neki uzsonnát, és ha valamilyen játékot szeretne, együtt mennek el vásárolni a szüleivel, akik fizetnek majd helyette. Pedig ez az életkor már alkalmas arra, hogy a gyerek kipróbálhassa, milyen érzés az önálló döntés. Ha az iskolában van büfé, trafik, miért nem dönthetné el már elsős korától, hetente néhány alkalommal, hogy milyen édességet vagy matircát vesz ott magának a saját pénzéből? Lehet, hogy butuska döntéseket hoz majd. De azok az ő döntései, és saját hibáiból is tanulhat. Azért jó az önálló zsebpénz, mert így lehetőséget kap arra, hogy összegyűjthesse a pénzét. Kipróbálhatja, milyen érzés egy nagyobb cél érdekében távolra tervezni. Ezáltal értékes jellemvonásokkal gazdagodik. A pénzt azonban heti vagy napi bontásban adjuk oda neki, hiszen nem számíthatunk arra, hogy heteken át be tudja majd osztani márpedig ha túl hamar elfogy, akkor a zsebpénz inkább kudarc lesz a számára.
Hogyan taníthatjuk meg takarékoskodni?
1. Kínáljon neki látványos sikert!
A cserépmalac helyett gyűjtse átlátszó befőttesüvegekbe a pénzt. Egyikbe teheti a hosszú távú céljaira (bicikli) gyűjtött forintokat, másikba az ajándékokra félretett pénzt (mondjuk karácsony előtt), harmadikba a napi felhasználásra szánt összeget. Így a gyerek is jobban látja, hogy mire mennyit jut.
2. Vonja be a rokonokat!
A nagyszülők gyakran zavarba jönnek, mert nem tudják, hogy a nagyobbacska iskolás mire vágyik. Ha valami különlegesen drága dolgot szeretne a gyerek, önállóan is összegyűjtheti rá a pénzt, ha mindenkitől pénzt kér szülinapjára, névnapjára. A várakozás és a gyűjtögetés után sokkal jobban fog rá vigyázni, mint ha meglepetésként a szüleitől kapta volna meg.
3. A tanulást is lehet értékelni!
Nem kell minden piros pontot vagy ötöst pénzzel honorálni, de a zsebpénz összege igenis függhet a tanulmányi eredménytől hiszen a szülők fizetése is attól függ, hogy mennyit és hogyan dolgoznak. Néhány rossz jegy miatt ne csökkentse az összeget, inkább pozitív megerősítéssel éljen: ha a gyerek szorgosan tanul, versenyt nyer, akkor toldja meg a zsebpénzét néhány jutalomforinttal.
Teljes cikkünket a Nők Lapja Évszakok márciusi számában olvashatja el.