Aktuális

Ügyeink a világhálón – bekopogtunk az Ügyfélkapun

"És tessék mondani – kezét csókolom –, működik?" – kérdezem az okmányiroda munkatársát, miután megmutattam neki a személyimet, bediktáltam neki az érvényes e-mail címem, õ pedig ennek örömére regisztrált engem az Ügyfélkapun. "Hát… – mosolyogja meg ifjonti lelkesedésem –, határeset..."

Valóban. Az elektronikus ügyintézésről nem is lehetett volna pontosabb leírást adni. Az Ügyfélkapu bonyolult, kusza, félkész – mégis, ha megtanuljuk a kezelését, akár jó is lehet valamire.

Az Ügyfélkapu alapgondolata nagyon is pártolandó: az internetfelhasználó ezentúl ne csak a banki ügyleteit,  a színházijegy-foglalásait vagy egyes vásárlásait intézhesse a világhálón keresztül, hanem a hatósági ügyeit is. Ezzel az állam pénzt, az egyszeri polgár meg rengeteg időt spórol meg, arról nem is beszélve, hogy az otthoni íróasztal ezerszer stresszmentesebb környezet, mint egy emberekkel telepakolt okmányiroda. Egyelőre azonban ott tartunk, hogy egy gyakorlott internetezőnek is több óra, mire magabiztosan kiigazodik a weblapon.

Regisztráció
Az Ügyfélkapu a www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu honlapon található. A szöveg eléggé kusza, a lényeg, hogy regisztrálhatunk személyesen vagy az interneten. Én a személyes regisztrációt ajánlom, mert ez a legegyszerűbb – ha az interneten próbálkozunk, könnyen előfordulhat, hogy mégis be kell mennünk személyesen, „véglegesíteni” az eljárást.

Azonban a regisztrációt gyorsítandó, érdemes időpontot foglalni a világhálón, így az okmányirodában azonnal sorra kerülünk: www.magyarorszag.hu/ugyfelkapuBM–időpontfoglalás okmányirodábaIdőpontfoglalás→ Ügyfélkapu-regisztráció

Nem elegendő szolgáltatások

Az Ügyfélkapu legelső és talán legfontosabb szolgáltatása az online adó- és járulékbevallás. További információt ide kattintva kaphatunk. Nem egyszerű a dolog, de azért reményt keltő, hogy egyre többen választják az online formát.

Szimpatikus az úgynevezett „Értesítési tárhely” szolgáltatás is, ahol automatikusan elmentik a teljes levelezésemet a különböző hivatalokkal. Így többé nem kerülök abba a helyzetbe, hogy elveszik egy papír, levél, vagy hogy „a posta elvesztette” a kérvényem…

Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár részlegén csupán információkat kérhetek. Megtudhatom, hogy érvényes-e a tajkártyám, illetve utánanézhetek a „betegéletutamnak”, azaz hogy mennyibe kerültem a magyar egészségügynek az elmúlt években. Pontosan 343 791 forintba. Hurrá, most már tudom.

Internetes okmányiroda (https://www.magyarorszag.hu/okmanyiroda)
Ügyfélkapu-regisztrációval igénybe vehető szolgáltatások

Okmányirodai ügyindítás
• Időpontfoglalás okmányirodába (regisztráció nélkül is igénybe vehető szolgáltatás)
• Csoportos időpontfoglalás
• Ügykezelés
• Okmányirodák adatai
• SMS-szolgáltatás

A teljes, elektronikus ügyintézésbe bevont ügytípusok (az okmányirodában történő személyes megjelenés nélkül intézhető):

• Lakcímigazolvány pótlása (elvesztés, ellopás vagy megsemmisülés esetén)
• 2001. január 1. után kiállított vezetői engedély pótlása (elvesztés, ellopás vagy megsemmisülés esetén)
• Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának pótlása
• Hatósági bizonyítvány igénylése egyéni vállalkozói igazolványról
• Adatszolgáltatás letiltása a személyiadat- és lakcímnyilvántartásból

A virtuális okmányirodában (lásd keretes írásunkat) állítólag ügyeket tudok elindítani (anyakönyvi kivonatok beszerzése, egyéni vállalkozói igazolvánnyal kapcsolatos ügyek, lakcímkártya-ügyintézés, vezetőiengedély-ügyek, járművel kapcsolatos ügyek stb.). Ez így, ebben a formában még nem teljesen igaz. Bár lehet, hogy én voltam ügyetlen, mivel mindig pont azokat az ügyeket nem lehetett interneten elindítani, amikre épp szükségem lett volna… Mindenesetre az írják, hogy folyamatosan bővülnek a szolgáltatások. Ki tudja, hátha a türelem rózsát terem. Van benne perspektíva.

Egyvalamire biztos jó

Bár az általam választott ügyeket (jogosítvány meghosszabbítása, új személyi igénylése, egyéni vállalkozási igazolvány adatainak megváltoztatása) nem tudtam az interneten intézni, sikerült a világhálón keresztül időpontot foglalni a hozzám legközelebb eső okmányirodába. Szerdán foglaltam, pénteken már mehettem is. Minden volt nálam, mert e-mailen tudatták velem, hogy pontosan mely iratokra lesz szükségem, és hogy mennyi pénzt vigyek magammal illeték gyanánt.

Az okmányiroda – mint oly sok hivatal – nem egy felemelő hely. A várakozók amúgy is türelmetlenek és idegesek, hát még ha valaki azzal jön, hogy soron kívül következik… Hát, nem voltam túl népszerű. De másfél perc várakozás után már ügyet intéztem.

189 – egy működő hívószám

Ha bárkinek bármi gondja van az Ügyfélkapu használatával, segítséget kérhet a 189-es telefonszámon. Én kétszer tettem meg, és legnagyobb meglepetésemre segítettek is! Sőt, mindkét alkalommal – pontosan egypercnyi géphang-blabla után – élő emberrel beszéltem, és mondhattam el neki a gondomat. Mindkét alkalommal udvariasak voltak, sőt, már-már kedvesek. Ha most rosszmájú lennék, azt mondanám, hogy hatalmas mázlim volt – vagy azt, hogy azért működik a telefonszám, mert nem ismerik az emberek, így az ügyfélszolgálatosoknak még van idejük (és kedvük) dolgozni. A Nők Lapja Cafe azonban egy jóhiszemű újság, így (félve) megírhatom, hogy a 189 egyike annak a kevés ügyfélszolgálatnak, ami (egyelőre) működik.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top