Na, ez már valami. Igazi, megtapogatható, létező elektromos autó egy nagy márka emblémájával az orrán. Meg lehet vásárolni, el lehet vinni, lehet használni tetszés szerint – semmi “jaj, a reklám előbb kész lett, mint az autó”, semmi “isten bizony létezik, de most csak ez a prototípus van kéznél”, semmi “igazi autó, na jó, az ülése robogó, de akkor is”, semmi begyűjtési-bezúzási terv a jövőben.
Nincs itt semmi látnivaló!
De, mivel nem szeretnénk rabolni senki idejét, már most szólunk: a Citroën C-Zéro ára 7 850 000 forint. Nettó. És majd novembertől lesz belőle rendszámos, honosított példány Magyarországon. Szóval megértjük, ha most ki tetszenek kattintani a cikkből.
Valaki még maradt? Na jó, Önt most megpróbálom elriasztani azzal, hogy még csak nem is vezettük a kocsit. Egyelőre van egy ember, a Citroën Hungária mérnöke, aki megkapta a gyár részirűl a Zengedélyt, ő vezethet, a sajtó pedig csak ülhet a kocsiban. És mindezt csak a telephelyen belül, pár száz méter erejéig.
Még mindig itt tetszik lenni? Hát akkor jöhet a jutalom: egy rövid kis videó arról, hogy a kocsinak nincs hangja, viszont lendületesen gyorsul a kerítésig – és utána belevágunk a beszámolóba.
Hogy megy?
A gyújtáskapcsoló (vagy mi) elfordítására életre kel a műszerfal, halk, nagyon halk zúgás jelzi: mehetünk. Padlógázra a villanymotorok sajátságos jellemzőinek hála emberes indítónyomaték szabadul a hátsó kerekekre, kétezres fordulaton 180 Nm, 3000 és 6000 között 64 lóerő tolja a C-Zérót. A váltási időveszteségek kimaradásával még ez a visszafogott teljesítmény is elég ahhoz, hogy a 11 mázsás test 15 másodperc alatt elérje a százas tempót. Állítólag. A kerítésig most nem volt 15 másodpercünk.
A Citroën Hungária udvarában persze az se tudott kiderülni, országúton, netán sztrádán mennyire zajos a kocsi – de kis tempónál, számottevő szél- és gördülési zaj nélkül tényleg kísérteties volt a suhanás. Kívülről, belülről egyaránt.
Ráadásul kilenc méter átmérőjű körben megfordul. Iszonyatosan mozgékony városi gyilkos.
Amerikában biztosan kötelező lesz rá valami vadriasztó síp, a vakok, gyengénlátók, figyelmetlenek életének – és persze a kevéssé figyelmes sofőrök szabadságának védelmében.
Ez nem prototípus, ez egy szériaérett autó
A tojásdad, kerekeit négy sarkában hordó kis városi autó eredendően a Mitsubishi fejlesztése – a PSA csoport csak tavaly márciusban szerződött le a japán céggel a kocsi Peugeot és Citroën-embléma alatti forgalmazására.
Olyan is, mint egy japán autó. Nem különösebben izgalmas, de végtelenül kiforrott és rendesen össze van rakva.
Hat légzsák, négycsillagos NCAP-törésteszt. Automata klíma, automata világítás, rendes hifi-fejegység, semmi zörgés, semmi nyiszorgás. Szabványos, 230 voltos konnektorból 6 óra alatt szívja magát tele a 16 kWh kapacitású akku, gyorstöltővel félóra alatt belepréselhető a teljes kapacitás 80%-a.
Az ajtók rendesen csapódnak, minden kezelőszerv működik, sorjás, egyedileg mart alu helyett olcsó, tömegméretekben is gazdaságosan gyártható plasztikalkatrészek mindenütt. Még pohártartója is van – ez már tényleg mehet a szalonokba. Dísznek.