“Bécsben láttam hasonlót, onnan loptam az ötletet, de ez a válásvásár nem sima utánzat: másképpen válnak az osztákok, másképpen az olaszok. Mi talán ilyenkor is többet mosolygunk” – mondta el a szervező Franco Zanetti. Szerinte a vásár üzenete az, hogy a szerelem és a házasság vége nem tragédia, újra lehet kezdeni.
A válásban jártas szakemberek a hogyanra adnak tanácsot. A vásár látogatóit válóperes ügyvédek, az elváltak alakította egyesületek és a kudarcba fulladt házasság utáni boldogságot kínáló cégek várják. A résztvevők között párközvetítő irodák is vannak azoknak, akik a válásból kilábalva rögtön új partnert akarnak keresni.
Az új élethez, új társhoz új kinézet is kell: a vásáron stylist segít a külső újjávarázsolásában. Az elvált magányosok egyre szélesebb piacot képviselnek az utazási irodák számára is, a Ciao amore cég pedig esküvő helyett a válást segít megszervezni jogi, lelki és főleg anyagi tanácsadással.
Aki megőrizte a humorát, az a kis borzalmak üzletében a volt feleségtől-férjtől kapott ajándéktárgyakon adhat túl. Színészek drámaterápiával, írók kreatív írástanfolyammal segítenek a válás okozta trauma gyógyításában, a volt partner zaklatása ellen pedig az erre szakosodott jogi irodák nyújtanak tanácsadást . Újdonság a válási lista is: ha volt házastársadé lett az utolsó kistányér is, a barátoknak küldött ajándéklista segíthet új otthont teremteni.
A kétnapos vásár létjogosultságát a válások egyre növekvő száma igazolja. Az Istat statisztikai intézet adatai szerint a katolikus Olaszországban 1995-ben minden ezer házasságra 80 válás jutott, 2007-ben már 273.
“Itália azonban még nem az Egyesült Államok, ahol bulival, tortával ünneplik a válást. Az olaszoknak ilyenkor nincsen kedve ünnepelni. 3-4 év telik el a válástól, amíg újból koccintani tudnak új életükre” – mondta el a Ciao Amore válásszervezője.
MTI