nlc.hu
Aktuális
Csúnya? Szép? Érdekes?

Csúnya? Szép? Érdekes?

A Nissan Juke különös állatfajta. Olyan jószág, amelynek kifejezetten rosszul áll, ha fényképezik. Nem is könnyű olyasféle képet keríteni róla, amin igazán vonzónak látszik. Szerencsére az életben nem ennyire riasztó, hanem inkább egyedi, jópofa, különleges darab. Nem tipikus szépség, hanem olyan - egyébként több figyelemre méltó adottsággal rendelkező – ellenkező nemű embertársunk, akinek "olyan érdekes arca van".
Oldalról, hála a nagy kerekeknek, kifejezetten csinos, hátulról pedig már egészen jól néz ki. (Persze mindez az én véleményem, majd biztos valami önjelölt, esztétika-szakos tudós megmondja nekünk a tutit.) Mindenesetre aki képek alapján kritizálná, várja meg, amíg élőben is lát egyet.

Motor

Összesen háromféle motorral rendelhető a Juke, ebből két benzines – mindkettő 1,6-os – és egy 1,5-ös dízel található az árlistán. A gyengébb benzines ötfokozatú kézi vagy fokozatmentes automata váltóval, míg az erősebb hatfokozatú manuálissal és fokozatmentes automatával is kapható, míg a dízelhez hatfokozatú manuális jár. Az összkerekes változat csupán a legerősebb benzines motorral és automata, úgynevezett CVT váltóval érhető el.

Mi ez utóbbit próbálgattuk. A négyhengeres turbós motor papíron 190 lóerős maximális teljesítményre képes, ami igen jól hangzik. A valóságban sajnos már nem ilyen rózsaszín a világ. Érzésre a motor és a kerekek között valahol elszivárog a teljesítmény, és mi határozottan a fokozatmentes CVT váltóra gyanakszunk. Sejtésünk bebizonyosodott, amikor az ugyanezzel a motorral, de szimplán elsőkerekes, kézi váltós Juke-ot taposó kollégánknál érdeklődtünk tapasztalatai felől.

 
Csúnya? Szép? Érdekes?
 
A fokozatmentes váltó nemcsak a lenyúlt lóerők miatt nem lopta be magát a szívünkbe, hanem azért sem, hogy az amúgy valószínűtlenül csendesen járó motorból – ha hirtelen gyorsulni támad kedvünk – vad, nem túl harmonikus hangokat csal ki. Ennek ellenére az 1,6-os, turbós Juke mégis roppant fürge, 8,4 másodperc alatt éri el a 100-as tempót.

Kézi váltós testvére ennél négy tizeddel jobb időre képes, hála a bő egymázsás súlyelőnynek és a manuálisan kapcsolható sebességváltónak. Szóval mi inkább azzal vennénk, nem automatával. A négykerék-hajtásra amúgy is ritkán van szükség a városban, terepen pedig sokszor az emelt hasmagasság is elegendő a boldoguláshoz.

Szórakoztató elektronika

Bentről a Juke – hasonlóan a külsőhöz – egész merész. A piros, motorkerékpártankra emlékeztető műanyag, a kilincs, a szellőzőnyílások, a műszerfal árnyékolója és a kormány is pimasz, fiatalos formát kaptak. Ebben a környezetben fájó, hogy az elektromos ablakok közül csak a vezetőé automata, a többit végig nyomni kell, és a fantáziátlan műanyag tömbből faragott kézifékkar is lelombozó.

Viszont van benne egy nagyon mókás részlet, amit Nissan Dinamikus Üzemmód Vezérlőnek neveznek. Alapból a gombok a klímát szabályozzák, de ha úgy tartja kedvünk, akkor üzemmód kapcsolóvá változik az egész szerkezet. A háttérfénnyel variálva megváltozik a gombok felirata, színe is. Sport, Normal és ECO beállítások között lehet válogatni, amelyekhez különböző gázpedál-érzékenység, változó kormányrásegítés és takarékos vagy hatékony klímavezérlés tartozik.

A fogyasztási és útadatok mellett apró koordináta-rendszerben az autóra ható erőket is ábrázolja a kis műszer. Tudomány, mértékegység nincs hozzá, csupán a szórakoztatás a célja. Nem is kell nagy művészet hozzá, hogy vezetés közben a még ábrázolható szélső értékeket elérjük.

Mennyi, mikortól?

Bár már június elejétől itthon is rendelhető a Juke, azért még elég sokat kell várni, hogy a hazai utakat is ellepjék az új, vagány Nissanok. Az első példányok valamikor októberben érkeznek meg, kiviteltől függően Japánból – Oppamában készülnek a négykerék-hajtású Juke-ok – vagy Angliából, ahol a sunderlandi üzemben szerelik össze az egyszerűbb, csak elsőkerekes modelleket.

 
 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top