A legtöbb diákot a multinacionális hipermarketek alkalmazzák, de a recesszió lanyhulásával egyre erősödik a gazdasági szegmensek felvevő képessége is – állítja Horváth Gergő HR tanácsadó, aki örömteli jelenségnek véli, hogy a diákok a fizetés mellett gyakorlati tapasztalatokat is szereznek a munkaerőpiacról, ami később komolyan a hasznukra válik. A jövőben, amikor a ropogós diplomájukkal a kezükben jelentkeznek majd egy-egy állás, pozíció elnyeréséért döntő szerepet fog kapni az, hogy mikor, hol és mennyi gyakorlati tapasztalatot szereztek. Ezért a HR szakember határozottan biztatja a diákokat arra, hogy már a diákévek alatt megtapasztalják a munkát.
“A diákok körében egyre nagyobb népszerűségnek örvend, hogy az órák után munkába állnak.” |
“Szeretem fontosnak érezni magam”
Simon Ferenc az ELTE másodéves hallgatója harmadik szezonját kezdte el egy belvárosi vendéglőbe, ahol már végigjárta és tapasztalta a belső hierarchia tyúklétráját. “Kézilányként” kezdtem végzős gimnazista koromban egy családi barát éttermében, ahol minden hétköznap délutántól estig nyomtam az ipart a fekete-mosogatóban – meséli élményeit Ferenc, aki az óta már fizetőpincér. Végzett tanárként fogom talán abbahagyni, de ez sem biztos, mert pincérként a dupláját is megkeresem, ezért lehet, hogy a tanítás után egy fél műszakra visszajárok – tűnődik a leendő történelemtanár, aki szerint a munka legfőbb hozadéka az önbizalom, amit ő a saját kereset misztériumának tulajdonít.
Gaál Gabriella első éves nyelvészként kezdett bedolgozói munkakörben egy ügyvédi irodánál. Legelőször szerződésfordításokkal, honosításokkal bíztak meg, de hamarosan titkárnői munkakörbe léptem – meséli lelkesen Gabriella. Az előadások szellemileg nem fárasztanak ki annyira, hogy ne bírnék teljes lendülettel, a délutáni műszakkal, ahol egy igazi kollektíva vár és számít rám, a diákra. Ez Gabriella szerint nagyon felemelő érzés és talán – a diák szerint – még a pénznél is fontosabb.